ROZWÓJ
MOTORYCZNY I MANUALNY W WIEKU PONIEMOWLĘCYM
Zmiany jakie
zachodzą w drugim roku życia nie są już tak nagłe jak w pierwszym roku życia
dziecka. Dziecko potrafi już samodzielnie się poruszać i umiejętności te
poszerza każdego dnia. Ręce przestają stabilizować ciao, zaczynają służyć do
manipulacji. W tym czasie możemy mówić o dużej i małej motoryki oraz praksji
oralnej.
ROZWÓJ DUŻEJ
MOTORYK
Przez cały
drugi rok dziecko doskonali umiejętność poruszania się na własnych nogach, w
związku z tym ciało zostaje wyprostowane, krok staje się dłuższy, ręce zbliżają
się do tułowia. Około szesnastego- osiemnastego miesiąca dziecko zaczyna
biegać. Lepsza sprawność ruchowa i stabilność powodują, że dziecko zdobywa nowe
umiejętności- potrafi kucnąć i ponieść zabawkę. Zaczyna się wspinać na meble
oraz wchodzić po schodach. Początkowo do około trzydziestego miesiąca dziecko
wchodząc po schodach dostawia jedną nogę do drugiej. Wchodzenie jest znacznie
łatwiejsze niż schodzenie.
W drugim roku życia występuje rozwój umiejętności
zwaną zabawą. Większość swojego aktywnego czasu dzieci spędzają, bawiąc się.
Dzieci na początku drugiego roku naśladują czynności wykonywane przez
dorosłych. Do czynności tych należą zabawy z piłką. Początkowo dziecko turla
piłkę, około szesnastego miesiąca zaczyna również kopać piłkę. Drugi rok życia
jest to również czas pierwszych prób jazdy na rowerku, chętnie siedzi na
rowerku, ale samo nie potrafi jeszcze jeździć. W tym samym czasie dzieci uczą
się samoobsługi. Pod koniec drugiego roku próbują rozbierać się i ubierać np.
zsunąć części ubrania częściowo zdjęte
już przez rodziców. Długo jednak jeszcze nie będą umiały rozpinać i zapinać
guzików. Przed końcem drugiego roku dzieci uczą się podskakiwania- najpierw
rodzice trzymają je za ręce i lekko unoszą do góry. potem samodzielnie odrywa
obie nogi od podłoża.
ETAPY
ROZWOJU DUŻEJ MOTORYKI W DRUGIM ROKU ŻYCIA
Wiek w miesiącach
|
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
|
12-13
|
Samodzielne chodzenie
|
13
|
Przysiad
|
16
|
Kopanie piłki
|
16-17
|
Wspinanie się
|
17
|
Rzucanie piłki
|
16-18
|
Bieganie
|
19-20
|
Wchodzenie po schodach
|
21-22
|
Pierwsze próby rozbierania się
|
22-23
|
Podskakiwanie
|
21-24
|
Pierwsze próby jazdy na roweryku
|
ROZWÓJ MAŁEJ
MOTORYKI
Wykształcony
wcześniej chwyt pęsetowy pozwala dwulatkowi na precyzyjne ujmowanie małych
przedmiotów. Ważnym osiągnięciem tego wieku jest zamiana manipulacji
niesprecyzowanej na sprecyzowaną. Dzięki temu dziecko zaczyna używać przedmioty
w sposób celowy, zgodny z ich przeznaczeniem. Dziecko odrywa radość czerpaną z
samodzielności. Dziecko rozumie, że kredka służy do rysowania, łyżka do
jedzenia itd .Wielokrotne , nieporadne powtarzanie czynności powoduje
zwiększenie precyzji i doskonalenie umiejętności. Na tym etapie kształtuje się
lateralizacja, dziecko posługuje się ręką prawą lub lewą. Ostatecznie ,,wybór
'' ręki potwierdza się w trzecim- czwartym roku życia dziecka. Dziecko potrafi
wkładać klocki w otwór, około szesnastego miesiąca powinno samodzielnie myć
zęby. Rozwijają się również zdolności manualne, które są ściśle powiązane z
postrzeganiem wzrokowym. Wzrost sprawności manualnej powoduje, że dziecko
zaczyna wykonywać czynności, które wcześniej były dla niego zbyt trudne, np.
odkręcanie butelki.
ETAPY
ROZWOJU MAŁEJ MOTORYKI W DRUGIM ROKU ŻYCIA
Wiek w miesiącach
|
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
|
13-14
|
Doskonalenie chwytu pęsetowego
|
13-15
|
Nieporadne posługiwanie się łyżką lub
widelcem
|
13-15
|
Rysowanie, bazgranie
|
13-16
|
Picie z kubka
|
13-18
|
Wkładanie klocka w otwór
|
16-17
|
Pierwsze próby samodzielnego mycia
zębów
|
16-18
|
Budowanie wieży a dwóch klocków
|
19
|
Budowanie wieży z czterech klocków
|
21
|
Budowanie wieży z pięciu klocków
|
21-24
|
Budowanie konstrukcji na płaszczyźnie
|
22-24
|
Odkręcanie pokrywek
|
24
|
Budowanie wieży z sześciu klocków
|
ROZWÓJ
PRAKSJI ORALNEJ
Prawidłowe ruchy
narządów wymowy zależą w dużej mierze od poprawnego wykonywania takich
czynności jak; ssanie, oddychanie czy gryzienie. Dziecko z słabo rozwiniętym
odruchem ssania należy do grupy zagrożonych rozwojem wad wymowy. W drugim roku
życia dziecko zaczyna wypowiadać pierwsze zdania, zrozumiałe najczęściej
jedynie dla rodziców. Ruchy języka są powolne i słabe, potrafi ułożyć usta w
tzw. dziubek
ROZWÓJ
MOTORYCZNY I MANUALNY W TRZECIM ROKU ŻYCIA
ROZWÓJ DUŻEJ
MOTORYKI
Trzeci rok,
to okres harmonijnego rozwoju. Dziecko bez trudu porusza się, jego ręce są
skoordynowane z ruchami nóg i tułowia. Dziecko trzyletnie częściej biega niż
chodzi. Trzylatek sprawnie potrafi
manipulować i trzymać pewnie jakiś przedmiot, chętnie przyniesie nam przedmiot
o który poprosimy. Na początku trzeciego roku próbuje naśladować stanie na
jednej nodze, potrafi również jeździć na trzykołowym roweryku. Zabawy z piłką
stają się ulubionym zajęciem- potrafi kopać jak i rzucać piłkę. próbuje łapać
lecącą w jego kierunku piłkę. Po skończeniu trzydziestu miesięcy trzylatek
zwykle potrafi samodzielnie nałożyć i zdjąć niektóre części garderoby.
OSIĄGNIĘCIA
TRZYLATKA W ZAKRESIE DUŻEJ MOTORYKI
-sprawnie
chodzi i biega
- pewnie
trzyma przedmioty w czasie chodzenia
- stoi 2-3
sekundy na jednej nodze
- rzuca,
kopie i próbuje łapać piłkę
- jeździ na
trzykołowym roweryku
-
samodzielnie wkłada i zdejmuje niektóre części garderoby
ROZWÓJ MAŁEJ
MOTORYKI
Ćwiczone
przez cały czas ruchy rąk w trzecim roku życia dziecka pozwalają na wykonywanie
precyzyjnych czynności takich jak; wrzucanie krążków wielkości monety w otwór
skarbonki, nakładanie klocków na drewniany patyczek. Kształtująca się
lateralizacja , koordynacja wzrokowo-ruchowa, wzrastająca zdolność koncentracji
powodują, że dziecko chętnie wykonuje i powtarza czynności trudne i złożone.
Doskonali umiejętność rozpinania guzików, chętnie sięga po kredki. Potrafi
narysować kółko , kreskę , różne znaki które nazywa np., pociągiem lub autem.
Nie potrafi jednak jeszcze kolorować nie wyjeżdżając po za obszar mu wskazany. Rośnie również wysokość
budowanych wież z klocków, sprawnie posługuje się łyżką , widelcem,
samodzielnie korzysta z toalety oraz myje ręce i wyciera je.
OSIĄGNIĘCIA
TRZYLATKA W ZAKRESIE MAŁEJ MOTORYKI
- rysuje
pionową i poziomą kreskę, krzyżyk albo koło
- buduje
wieżę z ośmiu klocków
- posługuje
się łyżką, widelcem i kubkiem
-
samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne
- wkłada
klocki różnego kształtu do właściwych otworów
PRAKSJA
ORALNA
W trzecim
roku życia rośnie liczba słów, które odbiorca potrafi zrozumieć . Dziecko mówi
szybciej i precyzyjniej.
Podstawa każdego młodego rodzica. Trzeba kontrolować rozwój swojego maleństwa https://achdzieciaki.pl
OdpowiedzUsuńRozwój dziecka to powinna być nadrzędna sprawa o którą powinien zadbać każdy rodzić. Jeśli dziecko będzie rozwijało się prawidłowo to np. dla dziewczynek można kupić fajną lalkę z https://modino.pl/lalki-i-akcesoria aby miało swoją własną przyjaciółkę.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń