poniedziałek, 24 czerwca 2013

ROZWÓJ MOTORYCZNY I MANUALNY W WIEKU PONIEMOWLĘCYM



ROZWÓJ MOTORYCZNY I MANUALNY W WIEKU PONIEMOWLĘCYM

Zmiany jakie zachodzą w drugim roku życia nie są już tak nagłe jak w pierwszym roku życia dziecka. Dziecko potrafi już samodzielnie się poruszać i umiejętności te poszerza każdego dnia. Ręce przestają stabilizować ciao, zaczynają służyć do manipulacji. W tym czasie możemy mówić o dużej i małej motoryki oraz praksji oralnej. 

ROZWÓJ DUŻEJ MOTORYK
Przez cały drugi rok dziecko doskonali umiejętność poruszania się na własnych nogach, w związku z tym ciało zostaje wyprostowane, krok staje się dłuższy, ręce zbliżają się do tułowia. Około szesnastego- osiemnastego miesiąca dziecko zaczyna biegać. Lepsza sprawność ruchowa i stabilność powodują, że dziecko zdobywa nowe umiejętności- potrafi kucnąć i ponieść zabawkę. Zaczyna się wspinać na meble oraz wchodzić po schodach. Początkowo do około trzydziestego miesiąca dziecko wchodząc po schodach dostawia jedną nogę do drugiej. Wchodzenie jest znacznie łatwiejsze niż schodzenie.
 W drugim roku życia występuje rozwój umiejętności zwaną zabawą. Większość swojego aktywnego czasu dzieci spędzają, bawiąc się. Dzieci na początku drugiego roku naśladują czynności wykonywane przez dorosłych. Do czynności tych należą zabawy z piłką. Początkowo dziecko turla piłkę, około szesnastego miesiąca zaczyna również kopać piłkę. Drugi rok życia jest to również czas pierwszych prób jazdy na rowerku, chętnie siedzi na rowerku, ale samo nie potrafi jeszcze jeździć. W tym samym czasie dzieci uczą się samoobsługi. Pod koniec drugiego roku próbują rozbierać się i ubierać np. zsunąć części ubrania częściowo  zdjęte już przez rodziców. Długo jednak jeszcze nie będą umiały rozpinać i zapinać guzików. Przed końcem drugiego roku dzieci uczą się podskakiwania- najpierw rodzice trzymają je za ręce i lekko unoszą do góry. potem samodzielnie odrywa obie nogi od podłoża. 

ETAPY ROZWOJU DUŻEJ MOTORYKI W DRUGIM ROKU ŻYCIA

Wiek w miesiącach
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
12-13
Samodzielne chodzenie
13
Przysiad
16
Kopanie piłki
16-17
Wspinanie się
17
Rzucanie piłki
16-18
Bieganie
19-20
Wchodzenie po schodach
21-22
Pierwsze próby rozbierania się
22-23
Podskakiwanie
21-24
Pierwsze próby jazdy na roweryku

ROZWÓJ MAŁEJ MOTORYKI

Wykształcony wcześniej chwyt pęsetowy pozwala dwulatkowi na precyzyjne ujmowanie małych przedmiotów. Ważnym osiągnięciem tego wieku jest zamiana manipulacji niesprecyzowanej na sprecyzowaną. Dzięki temu dziecko zaczyna używać przedmioty w sposób celowy, zgodny z ich przeznaczeniem. Dziecko odrywa radość czerpaną z samodzielności. Dziecko rozumie, że kredka służy do rysowania, łyżka do jedzenia itd .Wielokrotne , nieporadne powtarzanie czynności powoduje zwiększenie precyzji i doskonalenie umiejętności. Na tym etapie kształtuje się lateralizacja, dziecko posługuje się ręką prawą lub lewą. Ostatecznie ,,wybór '' ręki potwierdza się w trzecim- czwartym roku życia dziecka. Dziecko potrafi wkładać klocki w otwór, około szesnastego miesiąca powinno samodzielnie myć zęby. Rozwijają się również zdolności manualne, które są ściśle powiązane z postrzeganiem wzrokowym. Wzrost sprawności manualnej powoduje, że dziecko zaczyna wykonywać czynności, które wcześniej były dla niego zbyt trudne, np. odkręcanie butelki. 

ETAPY ROZWOJU MAŁEJ MOTORYKI W DRUGIM ROKU ŻYCIA

Wiek w miesiącach
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
13-14
Doskonalenie chwytu pęsetowego
13-15
Nieporadne posługiwanie się łyżką lub widelcem
13-15
Rysowanie, bazgranie
13-16
Picie z kubka
13-18
Wkładanie klocka w otwór
16-17
Pierwsze próby samodzielnego mycia zębów
16-18
Budowanie wieży a dwóch klocków
19
Budowanie wieży z czterech klocków
21
Budowanie wieży z pięciu klocków
21-24
Budowanie konstrukcji na płaszczyźnie
22-24
Odkręcanie pokrywek
24
Budowanie wieży z sześciu klocków

ROZWÓJ PRAKSJI ORALNEJ

Prawidłowe ruchy narządów wymowy zależą w dużej mierze od poprawnego wykonywania takich czynności jak; ssanie, oddychanie czy gryzienie. Dziecko z słabo rozwiniętym odruchem ssania należy do grupy zagrożonych rozwojem wad wymowy. W drugim roku życia dziecko zaczyna wypowiadać pierwsze zdania, zrozumiałe najczęściej jedynie dla rodziców. Ruchy języka są powolne i słabe, potrafi ułożyć usta w tzw. dziubek

ROZWÓJ MOTORYCZNY I MANUALNY W TRZECIM ROKU ŻYCIA
ROZWÓJ DUŻEJ MOTORYKI

Trzeci rok, to okres harmonijnego rozwoju. Dziecko bez trudu porusza się, jego ręce są skoordynowane z ruchami nóg i tułowia. Dziecko trzyletnie częściej biega niż chodzi. Trzylatek  sprawnie potrafi manipulować i trzymać pewnie jakiś przedmiot, chętnie przyniesie nam przedmiot o który poprosimy. Na początku trzeciego roku próbuje naśladować stanie na jednej nodze, potrafi również jeździć na trzykołowym roweryku. Zabawy z piłką stają się ulubionym zajęciem- potrafi kopać jak i rzucać piłkę. próbuje łapać lecącą w jego kierunku piłkę. Po skończeniu trzydziestu miesięcy trzylatek zwykle potrafi samodzielnie nałożyć i zdjąć niektóre części garderoby.

OSIĄGNIĘCIA TRZYLATKA W ZAKRESIE  DUŻEJ MOTORYKI

-sprawnie chodzi i biega
- pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia
- stoi 2-3 sekundy na jednej nodze
- rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
- jeździ na trzykołowym roweryku
- samodzielnie wkłada i zdejmuje niektóre części garderoby

ROZWÓJ MAŁEJ MOTORYKI

Ćwiczone przez cały czas ruchy rąk w trzecim roku życia dziecka pozwalają na wykonywanie precyzyjnych czynności takich jak; wrzucanie krążków wielkości monety w otwór skarbonki, nakładanie klocków na drewniany patyczek. Kształtująca się lateralizacja , koordynacja wzrokowo-ruchowa, wzrastająca zdolność koncentracji powodują, że dziecko chętnie wykonuje i powtarza czynności trudne i złożone. Doskonali umiejętność rozpinania guzików, chętnie sięga po kredki. Potrafi narysować kółko , kreskę , różne znaki które nazywa np., pociągiem lub autem. Nie potrafi jednak jeszcze kolorować nie wyjeżdżając po za  obszar mu wskazany. Rośnie również wysokość budowanych wież z klocków, sprawnie posługuje się łyżką , widelcem, samodzielnie korzysta z toalety oraz myje ręce i wyciera je.

OSIĄGNIĘCIA TRZYLATKA W ZAKRESIE MAŁEJ MOTORYKI

- rysuje pionową i poziomą kreskę, krzyżyk albo koło
- buduje wieżę z ośmiu klocków
- posługuje się łyżką, widelcem i kubkiem
- samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne
- wkłada klocki różnego kształtu do właściwych otworów

PRAKSJA ORALNA

W trzecim roku życia rośnie liczba słów, które odbiorca potrafi zrozumieć . Dziecko mówi szybciej i precyzyjniej.






3 komentarze:

  1. Podstawa każdego młodego rodzica. Trzeba kontrolować rozwój swojego maleństwa https://achdzieciaki.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozwój dziecka to powinna być nadrzędna sprawa o którą powinien zadbać każdy rodzić. Jeśli dziecko będzie rozwijało się prawidłowo to np. dla dziewczynek można kupić fajną lalkę z https://modino.pl/lalki-i-akcesoria aby miało swoją własną przyjaciółkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń