Drugi rok życia to czas odrywania się od maminej
spódnicy i okres intensywnej nauki mowy. Przeczytaj, jak i kiedy dziecko
zdobywa kolejne umiejętności.
Twój maluch skończył pierwszy
rok życia. Przez ten czas wiele się wydarzyło. Z bezradnego, piszczącego
maleństwa wyrósł mały człowiek, który potrafi sam wstawać, bawić się i
samodzielnie poruszać. A przed nim kolejne fascynujące etapy rozwoju!
A
ja rosnę i rosnę...
Twój maluch skończył roczek i
coraz więcej potrafi! Jego rączki stają się sprawniejsze, umie włożyć przedmiot
do pudełka, próbuje zdejmować ubranie, pije z kubka, podejmuje nieporadne próby
posługiwania się łyżeczką. Coraz lepiej Cię rozumie – potrafi wskazać
przedmioty, które chce dostać. Możliwe, że używa już dwóch zrozumiałych słów.
Jest ciekawy świata. Chce wszystko obejrzeć, wszystkiego dotknąć, posmakować,
zdaje się być w ciągłym ruchu!
Rozwój
dziecka: 14.-16. miesiąc
Maluszek sam chodzi. Możliwe,
że potrafi schylić się i podnieść przedmiot. Niektóre dzieci usiłują już
wspinać się po schodach. Sporo rozumie, świadomie mówi „mama” i „tata”,
wykonuje proste polecenia, wymawia od trzech do sześciu słów. Daje do
zrozumienia, czego pragnie, np. ciągnie mamę do kuchni i wskazuje ulubiony
kubeczek, gdy chce pić. Świetną zabawą jest opróżnianie szaf, szuflad, schowków
– i nie sposób nakłonić go, by pochował wyrzucone rzeczy. To dla niego ważna
lekcja poznawcza, a tłumaczenie, że bałagani, na razie nie przynosi skutku.
Rozwój
dziecka: 17.-19. miesiąc
Dziecko sprawnie naśladuje
zabawy (koci, koci łapci, pa-pa, tany-tany). Jeśli dasz mu kartkę i kredki,
bazgra z zapałem. Coraz sprawniej się porusza – wspina się na meble, może nawet
kopie piłkę! Pije z kubeczka, buduje wieże z dwóch klocków, „karmi” lalę. Być
może łączy słowa w proste zdania. Coraz więcej rozumie. Potrafi naśladować
dorosłych i symbolicznie używa zabawek (klocek to samochodzik, patyczek to
lala).
Rozwój dziecka: 20.-21.
miesiąc
Dzielny szkrab potrafi wchodzić i schodzić po schodach, nazywa dwie lub trzy części ciała (np. nosek, oko, ucho), myje i wyciera ręce. Posługuje się łyżką, próbuje używać widelca, łączy wyrazy, rzuca piłką na wysokość rąk, coraz lepiej mówi i częściowo jest rozumiany.
Rozwój dziecka: 22.-24. miesiąc
Umie samodzielnie się rozebrać. Potrafi kopnąć do
przodu piłkę, składa słowa w proste zdania, zna i pokazuje pięć części ciała,
rozpoznaje cztery przedmioty na obrazku. Nazywa obrazki przedstawiające
niektóre zwierzęta i przedmioty.
Rozwój dziecka po drugich
urodzinach
Dwulatek jest bardzo ruchliwy i coraz bystrzejszy.
Umie wchodzić i schodzić ze schodów, kopać i rzucać piłkę, biega, chodzi do
tyłu. Potrafi podnieść zabawkę, ciągnąć ją za sobą i jednocześnie iść. Porusza
się w rytm muzyki.
W tym wieku większość maluchów jest już gotowa do nauki korzystania z nocnika w dzień, choć część wystawia cierpliwość rodziców na próbę jeszcze przez kilka miesięcy. Na trzykołowym rowerku malec odpycha się nogami. Pije samodzielnie z kubeczka, je łyżeczką. Umie otworzyć drzwi zamknięte na klamkę, buduje wieże z około sześciu klocków. Rysuje kreski. Radzi sobie z prostymi układankami, lubi zabawy plasteliną, piaskiem, przelewa wodę z jednego naczynia w drugie. Chwyta coraz drobniejsze przedmioty i podaje je na zawołanie, pomaga przy ubieraniu.
O sobie brzdąc mówi po imieniu, w trzeciej osobie. Coraz lepiej skupia uwagę podczas oglądania książeczek – przewraca strony, zwierzątka kojarzy z wydawanymi przez nie odgłosami, wskazuje na obrazkach znane przedmioty, odpowiednio je nazywając. Chętnie słucha piosenek i rymowanek, próbuje nawet sam śpiewać.
Rozumie i tworzy kilkuwyrazowe zdania. Używa około 50 słów i zaczyna zadawać proste pytania. Rozwija się poczucie humoru – dziecko śmieje się przy zabawnych wierszykach, wygłupach mamy, potrafi pojąć absurdalność sytuacji (kapeć na głowie, itp.). Maluch uczy się teraz rozumienia podstawowych pojęć (większe – mniejsze, dłuższe – krótsze), używa wyobraźni w zabawie. Co ważne, rozpoczęte zadanie coraz częściej kontynuuje do końca. Uwielbia zabawy wymagające wyobraźni (w królewny, rycerzy), naśladuje zachowania rodziców.
W tym wieku większość maluchów jest już gotowa do nauki korzystania z nocnika w dzień, choć część wystawia cierpliwość rodziców na próbę jeszcze przez kilka miesięcy. Na trzykołowym rowerku malec odpycha się nogami. Pije samodzielnie z kubeczka, je łyżeczką. Umie otworzyć drzwi zamknięte na klamkę, buduje wieże z około sześciu klocków. Rysuje kreski. Radzi sobie z prostymi układankami, lubi zabawy plasteliną, piaskiem, przelewa wodę z jednego naczynia w drugie. Chwyta coraz drobniejsze przedmioty i podaje je na zawołanie, pomaga przy ubieraniu.
O sobie brzdąc mówi po imieniu, w trzeciej osobie. Coraz lepiej skupia uwagę podczas oglądania książeczek – przewraca strony, zwierzątka kojarzy z wydawanymi przez nie odgłosami, wskazuje na obrazkach znane przedmioty, odpowiednio je nazywając. Chętnie słucha piosenek i rymowanek, próbuje nawet sam śpiewać.
Rozumie i tworzy kilkuwyrazowe zdania. Używa około 50 słów i zaczyna zadawać proste pytania. Rozwija się poczucie humoru – dziecko śmieje się przy zabawnych wierszykach, wygłupach mamy, potrafi pojąć absurdalność sytuacji (kapeć na głowie, itp.). Maluch uczy się teraz rozumienia podstawowych pojęć (większe – mniejsze, dłuższe – krótsze), używa wyobraźni w zabawie. Co ważne, rozpoczęte zadanie coraz częściej kontynuuje do końca. Uwielbia zabawy wymagające wyobraźni (w królewny, rycerzy), naśladuje zachowania rodziców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz