Żłobek jest jedną z
kilku form opieki nad małymi dziećmi (do 3 r. ż.), których celem jest pomoc
rodzicom w godzeniu pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (opieką nad
dziećmi). Ma wspierać rodziców w opiece i wychowaniu dzieci, ale przede
wszystkim zapewniać dziecku możliwość uczenia się poprzez zabawę oraz opiekę w
czasie, gdy rodzice nie mogą jej sprawować osobiście np. w czasie gdy są w
pracy. Żłobek zapewnia dzieciom opiekę w
warunkach jak najbardziej zbliżonych do warunków domowych, ma w nim być bezpiecznie i przytulnie. Dzięki
temu dziecko może czuć się komfortowo, a odpowiednio przygotowana kadra pomoże
mu się szybciej rozwijać - zdobywa nowe umiejętności społeczne, takie jak praca
w grupie, nawiązywanie relacji z innymi dziećmi , ale także uczy się
samodzielnej zabawy.
1) JAK DŁUGO DZIECKO MOŻE PRZEBYWAĆ W
ŻŁOBKU?
W żłobku opieka sprawowana nad dziećmi przez opiekuna odbywa
się do dziesięciu godzin dziennie względem każdego dziecka. Jeżeli zachodzi
uzasadniona konieczność, czas pozostawania dziecka w żłobku może zostać
wydłużony za dodatkowa opłatą.
2) ILOMA DZIEĆMI MOŻE OPIEKOWAĆ SIĘ
JEDEN OPIEKUN W ŻŁOBKU?
Jeden opiekun w żłobku może sprawować opiekę - nad
maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko
niepełnosprawne, dziecko wymagające szczególnej opieki lub dziecko, które nie
ukończyło pierwszego roku życia maksymalnie nad pięciorgiem dzieci. Do żłobka
mogą uczęszczać dzieci w wieku od ukończenia dwudziestego tygodnia życia do lat
trzech, w wyjątkowych sytuacjach do lat czterech.
3) KTO MOŻE TWORZYĆ I PROWADZIĆ ŻŁOBEK ?
Opiekunem w żłobku lub w klubie dziecięcym może zostać osoba
posiadająca kwalifikacje:
·
pielęgniarki,
·
położnej,
·
opiekunki dziecięcej,
·
nauczyciela wychowania przedszkolnego,
·
nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub
·
pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.
Żłobki mogą tworzyć, osoby fizyczne, osoby
prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W celu
utworzenia żłobka należy zarejestrować działalność gospodarczą. Podmiot
tworzący instytucję ustala statut żłobka, określając w szczególności:
• 1) nazwę i miejsce jego
prowadzenia;
• 2) cele i zadania oraz sposób ich
realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz
wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci
niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawność
• 3) warunki przyjmowania dzieci;
• 4) zasady ustalania opłat za pobyt i
wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku.
4) JAK ZAŁOŻYĆ ŻŁOBEK ?
Prowadzenie żłobka, wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów
dziecięcych. Ze względu na regulowany charakter działalności, podmioty, który
chce prowadzić żłobek powinien złożyć wniosek o wpis do rejestru żłobków i
klubów dziecięcych. Rejestr prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta
właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka. Wpisu do rejestru dokonuje
wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
a) Wymagane dokumenty do rejestracji
żłobka
D0 wniosku należy
dołączyć:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu,
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP (jeżeli posiada),
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu,
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP (jeżeli posiada),
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.
b) inne dokumenty potrzebne przy
rejestracji żłobka
Przy składaniu wniosku
należy przedstawić do wglądu w urzędzie gminy: dokument stwierdzający tytuł
prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka, dodatkowo w przypadku
osoby fizycznej - dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość
oraz dowód dokonania opłaty bądź jego kopię. Opłata wynika z faktu, że
prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną. Wpis do rejestru podlega
opłacie w wysokości nie wyższej niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę
ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Wysokość
opłaty ustalana jest przez radę gminy w drodze uchwały.
c) wizytacja lokalu
Przed dokonaniem wpisu
do rejestru wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wizytacji lokalu, w
którym ma być sprawowana opieka w celu ustalenia, czy zapewnione są bezpieczne
i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi. Spełnienie warunków
lokalowych i sanitarnych musi być potwierdzone pozytywną opinią komendanta
powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej oraz pozytywną opinią
właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Obydwie opinie są potrzebne do
tego, aby zarejestrować działalność gospodarczą polegającą na sprawowaniu
opieki nad dziećmi. Zgodnie z tymi opiniami, przy składaniu wniosku o
rejestrację, podmiot oświadcza, że spełnia warunki lokalowe.
4) JAKIE WYMAGANIA MUSI SPEŁNIAĆ
LOKAL?
Żłobek, może być prowadzony w lokalu, znajdującym się w budynku lub jego
części spełniających wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych
oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej
lokal:
1) jest
przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci;
2)
znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów
nierozprzestrzeniających ognia;
3) posiada co najmniej dwa wyjścia na
zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne
drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą;
4) został wyposażony w:
• a) trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne
stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz,
• b) gaśnicę proszkową ABC o zawartości
co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Dodatkowa
informacja:
W żłobku, do którego uczęszcza więcej niż dwadzieścioro
dzieci, zatrudnia się przynajmniej jedną pielęgniarkę lub położną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz