piątek, 14 czerwca 2013

ROZWÓJ W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA



ROZWÓJ W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA
1 miesiąc rozwijają się wszystkie zmysły
dziecko leży, bezwładnie wykonuje ruchy;
w pozycji na brzuszku na moment unosi brodę; ok. 4 tyg.
 Po raz pierwszy unosi główkę, leżąc na brzuszku opiera się na kolankach a pupę unosi do góry powyżej podłoża; zatrzymuje wzrok na ludzkiej twarzy; trzeciego dnia reaguje na głos i zwraca oczy kierunku mówiącego
w pierwszym miesiącu życia ustala się rytm snu i czuwania a także pory karmienia
około 14 dnia rozpoznaje matkę, czuje się dobrze w jej obecności, przestaje płakać w jej objęciach
w wieku 2 tyg. unosi rączki, gdy czuje , że ktoś się obok niego porusza
 2 miesiąc uśmiech który podbija świat
położone na brzuszku unosi głowę i utrzymuje przez 5-8 minut, może ją odchylić pod kątem 45 stopni
podtrzymywane w pozycji siedzącej utrzymuje główkę chwiejnie wyprostowaną
utrzymuje przez chwilę przedmiot włożony do dłoni, w wieku 6 tyg. zanika odruch chwytny i dziecko zaczyna mieć często otwarte dłonie
pojawia się pierwszy uśmiech,
śledzi wzrokiem poruszające się osoby, ale nie odwraca główki, wodzi oczami i słucha dźwięki, przy końcu drugiego m-ca samo wydaje już dźwięki i gaworzy
 3 miesiąc pierwszy chwyt po zabawkę
w pozycji na brzuszku unosi głowę i utrzymuje ją w oparciu o przedramiona;
w położeniu na brzuszku miednica dziecka przylega do podłoża - dziecko przyjmuje pozycję żabki;
podtrzymywane w pozycji siedzącej utrzymuje głowę z lekkim pochyleniem do przodu - często podrzuca głowę;
śledzi znikające przedmioty;
reaguje ogólnym ożywieniem na kontakty z ludźmi - "grucha", uśmiecha się (nawet głośno)
z narastającą uwagą obserwuje swoje rączki, próbuje wyciągać je w kierunku zabawek
żywo reaguje na swoją mamę ruchami ciała, śmiechem, kiwaniem, ruchami ust
próbuje wymawiać swoje pierwsze samogłoski; ah, eh,oh,uh
nie chce być samo i płacze, jak tylko czuje się odizolowane
 4 miesiąc rozwija się poczucie humoru
Dziecko uwielbia siedzieć i rozglądać się wokół, ale do siedzenia potrzebuje jeszcze wsparcia
w pozycji na brzuszku unosi i utrzymuje głowę prostopadle do podłoża, a nóżki są wyprostowane lub pół wyprostowane, potrafi mocno wierzgać nóżkami, porusza wszystkimi kończynami jednocześnie
włożoną do rąk zabawkę prowadzi do ust
śmieje się głośno i grucha gdy coś do niego mówisz
stopniowo uczy się przewracać z pleców na bok i z powrotem
w pozycji na brzuchu unosi klatkę piersiową i nogi a rękoma wykonuje ruchy przypominające pływanie
obserwuje otoczenie, uważnie słucha hałasu i próbuje odgadnąć skąd on pochodzi
 rozpoznaje dziadków i rodzeństwo
 5 miesiąc budzi się zmysł badawczy
długo leży na brzuszku opierając się na dłoniach i unosząc górna część tułowia;
potrafi przewrócić się z brzuszka na bok
chwyta niepewnie przedmioty przy zetknięciu, często występuje tak zwany ruch "zamiatania"
odróżnia osoby obce od znanych - reaguje np. lękiem
gaworzy przy zabawie
interesuje się coraz bardziej rzeczami w swoim otoczeniu, bierze je do ręki i bada
samo do siebie się uśmiecha
dźwięki, które wydaje stają się coraz bardziej dokładniejsze i zróżnicowane
potrafi rozróżniać określone rodzaje zachowań np. surowy ton w głosie matki, zdumieniem lub płaczem
 6 miesiąc pierwsze próby siadania
przewraca się z pleców na brzuszek i na odwrót
sięga i chwyta pewnie po przedmioty, próbuje przekładać je z ręki do ręki
początek siadania - podtrzymywane utrzymuje te pozycję
leżąc na plecach lubi bawić się palcami u nóg, chwyta ręką stopy
gaworzy i wydaje dźwięki sylabowe
zdolność widzenia jest już tak doskonała, że może utkwić wzrok na oddalonych przedmiotach
z radością przygląda się swojemu odbiciu w lustrze
samo wybiera czym chce się bawić, wskazuje dokładnie czego chce np. unosi rączki bo chce aby wziąć je na ręce
niektóre dzieci zaczynają wymawiać pierwsze ciągi sylab np. dadadada, lub gegege, bawi się dźwiękami przysłuchując się im następnie powtarzając je
podejmuje całkiem wyraźne kontakty, jeżeli siedzi u kogoś na rękach, to pociąga jego za włosy, głaszcze twarz, dotyka nos
jest nieufne co do ludzi nieznanych
wyżynają się pierwsze zęby
pierwsze wyżynają się środkowe dolne siekacze
po nich pojawiają się górne środkowe siekacze
następnie zewnętrzne górne siekacze
potem dolne zewnętrzne siekacze
w drugim roku życia przebijają się najpierw górne trzonowce, a potem dolne
po każdej stronie pojawiają się na górze oba kły
potem oba dolne kły
następnie pojawiają się dolne tylne trzonowce, a potem górne
  7 miesiąc dziecko zna swoje imię
siedzi samo krótko, niepewnie, podpiera się rączkami
stoi pewnie kiedy podtrzymujesz je pod pachami, żywo przy tym podskakując (zgina i wyprostowuje kolanka)
chwyta 2 przedmioty w 2 ręce, stuka przedmiotami w podłoże
przekłada przedmiot z ręki do ręki
samo wychodzi z inicjatywą nawiązania kontaktu z otoczeniem
obraca się do osoby, która woła go po imieniu
chce samo jeść łyżeczką
powtarza proste czynności np. klaskanie w dłonie
bardzo dobrze słyszy tony głośne i ciche
przez piszczenie, prychanie, klaskanie chce zwrócić na siebie uwagę,  trenuje przy tym swój język
uwielbia dotykanie i próbuje doświadczyć wszystkiego swoimi rączkami
 8 miesiąc hałasowanie i rwanie papieru
Jest to okres ogromnej potrzeby ruchu
siedzi pewnie bez podparcia przez kilka minut
stoi trzymając się
nabywa umiejętności rzucania - śledzi wyrzucone przedmioty
pociąga za ubranie, sprawdza co masz w kieszeni
w jego gaworzeniu pojawiają się już proste "słowa" - tak zwane gaworzenie wielosylabowe
trzymane w ramionach jest niespokojne, próbuje się wyzwolić
próbuje raczkować, ale to mu się nie udaje
wszystko je interesuje, bada z najwyższą koncentracją
rozumie takie zabawy jak ,,kuku’’
reaguje na słowo ,,nie’’
pojawiają się pierwsze słowa jak tata, mama
 9 miesiąc teraz dziecko raczkuje
Pewnie siedzi, stoi i leży
Potrafi siedzieć i obracać się w wszystkie strony aby sięgnąć zabawkę
Potrafi utrzymać swój ciężar, ale jeszcze nie równowagę
gaworzy aby zwrócić na siebie uwagę dorosłych
manipuluje przedmiotami: wyjmuje z dużego przedmiotu mały, ale wkładając mały przedmiot; do dużego nie wypuszcza go z ręki
pokazuje, że posiada swoją wolę- złości się gdy nie chce być karmione, kąpane
wykazuje zainteresowanie innymi dziećmi
 10 miesiąc macha rączkami na pożegnanie
z raczkowania czy pozycji siedzącej potrafi podnieść się opierając się mebli
stąpa bokiem trzymając się poręczy
naśladuje proste czynności i wykonuje je na polecenie (np. "pa, pa", "kosi, kosi")
potrafi wskazać mamę, tatę babcię itd.
rozumie zakaz
pije z garnuszka trzymanego przez dorosłego
świadomie powtarza sylaby
zwróć uwagę jak łapie małe przedmioty... tak jakby z paluszków robił pęsetkę
nie wyjmuje tylko wysypuje małe przedmioty
wnikliwie obserwuje czynności jakie są wykonywane w domu, naśladuje je
 11 miesiąc pierwsze zrozumiałe wyrazy
podnosi zabawkę przykucając lub schylając się, trzyma się przy tym jedną ręka poręczy
chodzi do przodu prowadzone za rękę, chętnie obchodzi samo trzymając się mebli
wkłada, wyjmuje i wysypuje małe przedmioty z dużych, precyzyjnie posługuje się przedmiotami
świadome powtarzanie sylab, słów np. "da"
sam stoi
rozumie proste pytania np. gdzie jest tata i spogląda w jego stronę
reaguje na słowa ,,tak’’ i ,,nie’’
 12 miesiąc pierwsze samodzielne kroki
próbuje sam stawiać pierwsze samodzielne kroki
burzy wieżę z klocków ustawioną przez dorosłego
wymawia ze zrozumieniem pierwsze słowa
je samo ciasteczko, kawałek jabłka, kromkę chleba
potrafi turlać piłkę po podłodze
interesuje się obrazkami w książkach, reaguje na proste polecenia np. ,,chodź do mnie’’
naśladuje głosy kota, psa 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz