PIĘTNASTY
MIESIĄC
Chodzi, ale
niekiedy się jeszcze przewraca
Otwiera
pudełka i szufladki, żeby zobaczyć, co jest w środku
Zbiera i
rozrzuca wokół siebie różne przedmioty
Naśladuje
bazgranie ołówkiem
Zaczyna
naśladować dźwiękonaśladowczych wyrazów np. hau- hau, pi-pi
Potrafi
powiedzieć kilka słów dwusylabowych
Wykonuje
proste polecenia
Najczęściej
po fakcie zauważa i sygnalizuje potrzeby fizjologiczne
Zwraca uwagę
na przejeżdżające obok pojazdy
OSIEMNASTY
MIESIĄC
Dużo się
rusza, ściąga różne rzeczy i może je zniszczyć przez nieuwagę
Potrafi
chodzić i biegać, ale wciąż sztywno. Z pomocą dorosłego potrafi wchodzić po
schodach
Samodzielnie
potrafi wspiąć się na niskie przedmioty; kanapa, krzesło
Przenosi
przedmioty z miejsca na miejsce
Ciągnie za
sobą zabawki na sznurku
Interesuje
się otoczeniem, bada wszystko dotykiem
Spontanicznie
gryzmoli na kartce
Zaczyna
przewracać kartki w książeczce, interesuje się obrazkami
Zaczyna
pokazywać części ciała na obrazku, zabawce
Komunikuje
swoje potrzeby fizjologiczne
Zaczyna
wykonywać niektóre czynności samodzielnie
DWUDZIESTY
PIERWSZY MIESIĄC
Potrafi
wejść po schodach , trzymając się poręczy, zejść musi z pomocą drugiej osoby
Kuca przy
zabawie
Ogląda i
pokazuje obrazki w książce
Potrafi
zbudować wierzę z 4-5 klocków, zaczyna szeregować klocki poziomo
Bawiąc się
naśladuje dorosłego
Potrafi
posługiwać się około 20 słowami, które
wymawia na swój sposób
Wpada w
złość, krzyczy, gdy nie jest w stanie słowami wyrazić swojego pragnienia
DWUDZIESTY
CZWARTY MIESIĄC
Umie chodzić
i biegać dość pewnie. Schodzi po schodach samodzielnie, opierając się o poręcz
i dostawiając jedną nogę do drugiej ( krok dostawny)
Potrafi
kopać piłkę na polecenie
Lubi bawić
się w naśladowanie prostych czynności wykonywanych przez dorosłych np.
karmienie, pukanie
Potrafi
zbudować wierzę z 6 klocków
Potrafi
wskazać trzy części ciała na obrazku
Zaczyna
rysować kreski na kartce, chętnie bazgrze
Posługuje
się około 30 słowami i przestaje mówić po swojemu. Mówi prostymi 2-3 wyrazowymi
zdaniami
Nazywa i
pokazuje znane przedmioty z obrazka
Zaczyna
odmieniać wyrazy według czasów i przypadków
Chętnie
pomaga dorosłym w codziennych czynnościach, ale w zabawie z dziećmi nie
uczestniczy
Uwielbia
pieszczoty i czułości
Ma poczucie
własności i rozpoznaje co do kogo należy
TRZYDZIESTY
MIESIĄC
Umie chodzić
po linii prostej, wchodzić i schodzić po schodach, stawiając nogi na przemian
Potrafi
przenieść naczynie z wodą
Na spacerze
wyprzedza innych lub pozostaje w tyle
Popychając
zabawki dobrze nimi kieruje
Zapina i
rozpina duże guziki, nawleka na sznurek duże korale
Może
zapamiętać krótki wierszyk
Potrafi
zbudować wieżę z 8 klocków. Nazywa to co zbudowało
Potrafi
powtórzyć dwie cyfry i wskazać 4 części ciała
Umie
rozpoznać drogę do domu
Z
przyjemnością rysuje kreski pionowe i poziome, a palcem zatacza spirale
Buduje
zdania złożone z 3-5 wyrazów, stosując formy graficzne często nieprawidłowo
Zapamiętuje
i recytuje krótki wierszyk
Zaczyna
opowiadać o swoich przeżyciach
Naśladuje
dorosłych w ich czynnościach życia codziennego
Pilnuje, by
wszystko odbywało się według ustalonego porządku np. przestrzega kolejność
mycia się
Zaczyna
bawić się z innymi dziećmi. Zdarza się, że złości się i wyrywa innym dzieciom
zabawki
Jest
wyczulone na pochwały i nagany
TRZYDZIESTY
SZÓSTY MIESIĄC
Potrafi
stanąć na jednej nodze
Umie
zbudować most z klocków oraz dwuwymiarowy domek
Uwielbia
zabawę w piasku
Lepi wałki,
kulki, placki z gliny używając ręki dominującej
Potrafi
rzucić piłkę, nie tracąc przy tym równowagi
Biega,
skacze, maszeruje przy muzyce
Przeskakuje
przez sznurek umieszczony 5 cm nad podłogą
Swobodnie
wymienia i nazywa rzeczy oraz czynności
z obrazka
Potrafi
powtórzyć 3 cyfry i krótkie zdania
Powtarza
krótkie opowiadanie z pamięci
Uwielbia
zadawać pytania
Zaczyna
budować zdania złożone
Z
przyjemnością rysuje, nazywa to, co narysowało
Posługuje
się około setką wyrazów, o sobie mówi ,,ja” używa zaimka ,,my”
Śmiało
komunikuje się z otoczeniem
Jest
bardziej spokojne, radosne, opanowane
Wiele
czynności wykonuje samodzielnie, myje się, ubiera
Bardzo
rzadko moczy się w nocy
Lubi zabawy
z dziećmi w małych 2-3 osobowych grupach
Czasem jest
uparte, przekorne w kontaktach z dorosłymi
Umie
zorganizować zabawę tematyczną np. gotowanie
Obserwuje
ludzi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz