poniedziałek, 24 czerwca 2013

ROZWÓJ DZIECKA W 15-36 M-CU



PIĘTNASTY MIESIĄC
Chodzi, ale niekiedy się jeszcze przewraca
Otwiera pudełka i szufladki, żeby zobaczyć, co jest w środku
Zbiera i rozrzuca wokół siebie różne przedmioty
Naśladuje bazgranie ołówkiem
Zaczyna naśladować dźwiękonaśladowczych wyrazów np. hau- hau, pi-pi
Potrafi powiedzieć kilka słów dwusylabowych
Wykonuje proste polecenia
Najczęściej po fakcie zauważa i sygnalizuje potrzeby fizjologiczne
Zwraca uwagę na przejeżdżające obok pojazdy

OSIEMNASTY MIESIĄC
Dużo się rusza, ściąga różne rzeczy i może je zniszczyć przez nieuwagę
Potrafi chodzić i biegać, ale wciąż sztywno. Z pomocą dorosłego potrafi wchodzić po schodach
Samodzielnie potrafi wspiąć się na niskie przedmioty; kanapa, krzesło
Przenosi przedmioty z miejsca na miejsce
Ciągnie za sobą zabawki na sznurku
Interesuje się otoczeniem, bada wszystko dotykiem
Spontanicznie gryzmoli na kartce
Zaczyna przewracać kartki w książeczce, interesuje się obrazkami
Zaczyna pokazywać części ciała na obrazku, zabawce
Komunikuje swoje potrzeby fizjologiczne
Zaczyna wykonywać niektóre czynności samodzielnie

DWUDZIESTY PIERWSZY MIESIĄC
Potrafi wejść po schodach , trzymając się poręczy, zejść musi z pomocą drugiej osoby
Kuca przy zabawie
Ogląda i pokazuje obrazki w książce
Potrafi zbudować wierzę z 4-5 klocków, zaczyna szeregować klocki poziomo
Bawiąc się naśladuje dorosłego
Potrafi posługiwać się około 20 słowami, które  wymawia na swój sposób
Wpada w złość, krzyczy, gdy nie jest w stanie słowami wyrazić swojego pragnienia

DWUDZIESTY CZWARTY MIESIĄC
Umie chodzić i biegać dość pewnie. Schodzi po schodach samodzielnie, opierając się o poręcz i dostawiając jedną nogę do drugiej ( krok dostawny)
Potrafi kopać piłkę na polecenie
Lubi bawić się w naśladowanie prostych czynności wykonywanych przez dorosłych np. karmienie, pukanie
Potrafi zbudować wierzę z 6 klocków
Potrafi wskazać trzy części ciała na obrazku
Zaczyna rysować kreski na kartce, chętnie bazgrze
Posługuje się około 30 słowami i przestaje mówić po swojemu. Mówi prostymi 2-3 wyrazowymi zdaniami
Nazywa i pokazuje znane przedmioty z obrazka
Zaczyna odmieniać wyrazy według czasów i przypadków
Chętnie pomaga dorosłym w codziennych czynnościach, ale w zabawie z dziećmi nie uczestniczy
Uwielbia pieszczoty i czułości
Ma poczucie własności i rozpoznaje co do kogo należy

TRZYDZIESTY MIESIĄC
Umie chodzić po linii prostej, wchodzić i schodzić po schodach, stawiając nogi na przemian
Potrafi przenieść naczynie z wodą
Na spacerze wyprzedza innych lub pozostaje w tyle
Popychając zabawki dobrze nimi kieruje
Zapina i rozpina duże guziki, nawleka na sznurek duże korale
Może zapamiętać krótki wierszyk
Potrafi zbudować wieżę z 8 klocków. Nazywa to co zbudowało
Potrafi powtórzyć dwie cyfry i wskazać 4 części ciała
Umie rozpoznać drogę do domu
Z przyjemnością rysuje kreski pionowe i poziome, a palcem zatacza spirale
Buduje zdania złożone z 3-5 wyrazów, stosując formy graficzne często nieprawidłowo
Zapamiętuje i recytuje krótki wierszyk
Zaczyna opowiadać o swoich przeżyciach
Naśladuje dorosłych w ich czynnościach życia codziennego
Pilnuje, by wszystko odbywało się według ustalonego porządku np. przestrzega kolejność mycia się
Zaczyna bawić się z innymi dziećmi. Zdarza się, że złości się i wyrywa innym dzieciom zabawki
Jest wyczulone na pochwały i nagany

TRZYDZIESTY SZÓSTY MIESIĄC
Potrafi stanąć na jednej nodze
Umie zbudować most z klocków oraz dwuwymiarowy domek
Uwielbia zabawę w piasku
Lepi wałki, kulki, placki z gliny używając ręki dominującej
Potrafi rzucić piłkę, nie tracąc przy tym równowagi
Biega, skacze, maszeruje przy muzyce
Przeskakuje przez sznurek umieszczony 5 cm nad podłogą
Swobodnie wymienia i nazywa rzeczy oraz  czynności z obrazka
Potrafi powtórzyć 3 cyfry i krótkie zdania
Powtarza krótkie opowiadanie z pamięci
Uwielbia zadawać pytania
Zaczyna budować zdania złożone
Z przyjemnością rysuje, nazywa to, co narysowało
Posługuje się około setką wyrazów, o sobie mówi ,,ja” używa zaimka ,,my”
Śmiało komunikuje się z otoczeniem
Jest bardziej spokojne, radosne, opanowane
Wiele czynności wykonuje samodzielnie, myje się, ubiera
Bardzo rzadko moczy się w nocy
Lubi zabawy z dziećmi w małych 2-3 osobowych grupach
Czasem jest uparte,  przekorne w kontaktach z dorosłymi
Umie zorganizować zabawę tematyczną np. gotowanie
Obserwuje ludzi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz