POTRZEBY DZIECKA I POTRZEBY
OPIEKUŃCZE
Klasyfikacja potrzeb dziecka według
głównych sfer rozwoju i
kształtowania się jego osobowości::
a)
potrzeby związane z rozwojem fizycznym (biologicznym)
b) potrzeby związane z rozwojem psychicznym
c)
potrzeby związane z rozwojem społecznym
d)
potrzeby związane z rozwojem kulturalnym.
Rola
opieki, wychowania i nauczania w zaspokajaniu potrzeb:
Działanie na rzecz zaspokojenia potrzeb
dziecka wymaga równoległego
podejmowania czynności opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych (zadania opiekuńczo-wychowawcze).
OPIE
OPIEKA – działanie
polegające na dostarczaniu środków zaspokojenia potrzeb (dobra materialne, duchowe, więzi osobowe),
gdy dziecko nie może/nie potrafi zdobyć
ich i spożytkować własnym działaniem.
WYCHOWANIE – służy
ukierunkowaniu rozwoju i sposobów zaspokajania potrzeb dziecka( rodzaj i zakres
oddziaływania wychowawczego zależy od właściwości potrzeb, wieku i doświadczeń
społecznych dziecka)
N NAUCZANIE – zmierza do rozwijania świadomości
potrzeb we wszystkich sferach rozwoju dziecka i do dokonywania wyboru środków
zaspokajania potrzeb (dóbr materialnych, duchowych, więzi osobowych) oraz
ukształtowania hierarchii zaspokajania potrzeb według uznanego systemu
wartości.
Opróc Oprócz wyżej wymienionej
klasyfikacji pedagogika opiekuńcza klasyfikuje i analizuje sytuacje, w których
zaspokojenie potrzeb dziecka może być utrudnione lub stwarzać zagrożenie dla
jego życia i rozwoju. Te sytuacje to tzw. „potrzeby opiekuńcze”. – opieka
wkracza wtedy, gdy dziecka własnymi siłami nie może zaspokoić własnych potrzeb.
- W określeniu „potrzeba dziecka” – punkt odniesienia tkwi w dziecku ( ono odczuwa brak potrzeby, daje temu wyraz, sygnalizuje jej brak lub potrzebę zaspokojenia
- W określeniu „potrzeba opiekuńcza” – punkt odniesienia tkwi w opiekunie (potrzebę podjęcia opieki przeżywa opiekun i dla niego jest ona motywem działania )
II. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych według
głównych środowisk opieki i
wychowania oraz według właściwości organizmu dziecka (według sytuacji
zagrożenia):
a)
potrzeby wynikające z funkcjonowania rodziny
b)
potrzeby związane z działalnością szkoły
c)
potrzeby związane z aktywnością dziecka w środowisku zamieszkania
d)
potrzeby wynikające z właściwości organizmu dziecka.
A. POTRZEBY WYNIKAJĄCE Z
DZIAŁALNOŚCI RODZINY
1.
Pozbawienie opieki:
- sieroctwo naturalne pełne (brak obojga rodziców) i
niepełne (brak jednego z rodziców),
- sieroctwo społeczne (porzucenie dziecka, odebranie
władzy rodzicielskiej przez sąd),
- okresowe pozbawienie dziecka opieki z powodu choroby
rodziców, ich wyjazdu, zdarzeń losowych.
2. Brak
środków materialnych:
- rodzina pozbawiona środków materialnych na
zaspokojenie potrzeb dziecka,
- rodzina mająca trudne warunki materialne, nie
pozwalające na zaspokojenie wszystkich niezbędnych potrzeb dziecka,
- rodzina pozbawiona środków materialnych okresowo, na
skutek zdarzeń losowych (choroba, powódź, pożar, klęski żywiołowe).
3. Brak
dostatecznej opieki w związku z pracą zawodową obojga rodziców:
- rodzice pracujący zawodowo w jednakowym czasie i nie
mogący zapewnić dzieciom opieki w okresie swego pobytu w pracy,
- rodziny niepełne, w których pracują zawodowo ojcowie
lub matki,
- rodzice pracujący zawodowo w wymiarze godzin lub w warunkach
uniemożliwiających opiekę nad dzieckiem (wyjazdy).
4.
Zaburzenia funkcjonalne rodziny:
- rodzina w rozkładzie (sprawy rozwodowe, rozpad
dotychczasowej rodziny),
- poważne
błędy wychowawcze rodziców, powodujące utratę więzi z dzieckiem,
- brak troski o dziecko, alkoholizm i demoralizacja w
rodzinie (prowadzące zwykle do sieroctwa społecznego).
B. POTRZEBY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ SZKOŁY
1.
Bezpieczeństwo osobiste dziecka:
- w drodze do szkoły (problemy ruchu drogowego),
- w toku zajęć szkolnych (pracownie, wycieczki,
zajęcia sportowe),
- w czasie przerw rekreacyjnych (niebezpieczne zabawy
w różnych porach roku).
2.
Niepowodzenia szkolne:
- wynikające z indywidualnych właściwości dziecka
powodujących trudności w nauce,
- wynikające z wadliwej organizacji życia dziecka w
rodzinie i braku odpowiednich warunków do nauki własnej w domu,
- wynikające z niedostatecznej pracy szkoły (słabe
przygotowanie uczniów do samodzielnej pracy umysłowej).
3.
Utrudniony dostęp do szkoły ponadpodstawowej:
- odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka,
uniemożliwiająca mu podjęcie nauki,
- odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka,
wymagająca dojazdu do szkoły,
- brak środków materialnych na opłacenie przez rodzinę
kosztów pobytu dziecka w internacie lub na stancji.
C. POTRZEBY ZWIĄZANE Z AKTYWNOŚCIĄ DZIECKA W ŚRODOWISKU
1. Potrzeba
aktywności indywidualnej:
- ograniczenie pożytecznej samodzielności dziecka w
zabawie, nauce, życiu domowym,
- brak troski o rozwój i zaspokajanie zainteresowań
dziecka (zwłaszcza poznawczych),
- niewystarczająca/wadliwa opieka nad dzieckiem
utalentowanym.
2. Potrzeba
kontaktów społecznych:
- brak/nieumiejętność nawiązywania kontaktów
koleżeńskich i przyjaźni,
- wypaczone kontakty koleżeńskie (fałszywa
solidarność, zbiorowe wagary i in.),
- trudności wychowawcze (lenistwo, kłamstwo,
agresywność, zazdrość, nieposłuszeństwo) utrudniające ułożenie prawidłowych
kontaktów dziecka z innymi dziećmi/dorosłymi.
3. Potrzeba
przydatności społecznej:
- egoizm i niechęć do współdziałania,
- postawa konsumpcyjna i pasożytnicza,
- niedostosowanie społeczne (w tym przestępczość
nieletnich).
D. POTRZEBY WYNIKAJĄCE
Z WŁAŚCIWOŚCI ORGANIZMU DZIECKA
1. Defekty fizyczne:
- kalectwo ograniczające/uniemożliwiające samodzielne
poruszanie się dziecka,
- upośledzenia narządów ruchu, nie ograniczające
poruszania się dziecka,
- wady rozwojowe i mikrouszkodzenia, utrudniające
pełną sprawność organizmu dziecka i wymagające zabiegów
korekcyjnych/kompensacyjnych.
2.
Upośledzenia:
- słuchu (niedosłyszący, głusi)
- wzroku (niedowidzący, niewidomi),
- umysłowe.
3.
Zagrożenia zdrowia:
- zły stan higieny domowej, wadliwy tryb życia
dziecka,
- stany osłabienia organizmu (wątła budowa,
rekonwalescencja i in.)
- choroby (zwłaszcza przewlekłe, wymagające stałej
opieki lekarskiej, o charakterze epidemicznym).
Ta klasyfikacja ma charakter ramowy, dlatego osoby i
instytucje zajmujące się opieką powinny dokładnie i całościowo poznać sytuację
dziecka.
Według A. Kelma proces opieki obejmuje 2 cykle:
( Etapy postępowania w zapewnieniu opieki dziecku osamotnionemu )
I. Cykl diagnostyczny (rozpoznanie sytuacji dziecka):
1 ) sygnalizacja potrzeby
opieki ( sygnalizować potrzeby mogą sąsiedzi, służba
zdrowia, placówki oświatowo- wychowawcze, szkoły
itp. )
2 ) rozpoznanie potrzeby
opieki (diagnoza sytuacji dziecka dokonana prze osoby upoważnione lub P P-P,
placówki diagnostyczne )
3 ) kwalifikacja potrzeby
opieki (ocena sytuacji dziecka oraz podjęcie decyzji o opiece częściowej lub
całkowitej )
4 ) zastosowanie odpowiedniej
formy opieki nad dzieckiem (częściowej lub całkowitej)
II. Cykl realizacyjny (wykonanie zadań składających się na
osiągnięcie celów opieki):
1 ) włączenie dziecka do życia
w nowym dla niego środowisku
2 ) realizacja zadań okresowych
obejmujących przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia w społeczeństwie
(wyznaczanych przez wiek dziecka, zdolność, szczebel edukacji)
3 ) okres bezpośredniego
usamodzielniania (mieszkanie, praca)
4 ) opieka wspomagająca w pierwszym
okresie samodzielnego życia.
W praktyce nie muszą być spełnione
wszystkie etapy z cyklu realizacyjnego. Postępowanie opiekuńcze może zakończyć
się wcześniej.
Inne klasyfikacje potrzeb:
I Klasyfikacja potrzeb powszechnych oparta
na hierarchicznej typologii A. Maslowa
1.
fizjologiczne
2.
bezpieczeństwa
3.
przynależności i miłości
4.
aktywności i twórczości
5.
samodzielności i autonomii
6. uznania
7. nowych
wrażeń, doświadczeń
8. sensu
życia
9.
samorealizacji
10.
szczęścia, zadowolenia z życia
11. wiedzy i
rozumienia
12. estetyczne
I
Klasyfikacja potrzeb dzieciństwa ( M, Tyszkowa 1992 )
1.
przywiązania ( bliskiego, fizycznego )
2.
stymulacji zmysłowej i społeczno-uczuciowej
3. stałości
otoczenia ( zwłaszcza osobowego)
4. wzrostu i
rozwoju
5. znaczenia
i ważności
6.
aktywności przedmiotowej ( zabawowej ) w środowisku
7. oparcia,
wzoru
8. relacji
partnerskich
9. poczucia
własnej tożsamości, wartości
10.
eksperymentowania w pełnieniu różnych ról społecznych
Klasyfikacja potrzeb
powszechnych wg T. Tomaszewskiego 1979
1. potrzeby
biologiczne
2. potrzeby
psychologiczne
3. potrzeby
społeczno-kulturowe
4. potrzeby
instrumentalne
I Klasyfikacja potrzeb powszechnych ( K.
Obuchowski 1983 )
1. Potrzeby
samozachowania
- potrzeby fizjologiczne, związane z
fizjologicznymi czynnościami organizmu, jak:
odpowiedniej ilości substancji budulcowych i energetycznych, pokarmu,
właściwej temperatury, tlenu, wypoczynku, wody,
- -potrzeby orientacyjne- związane z
orientacją w otoczeniu – są to potrzeby: poznawcze, kontaktu emocjonalnego,
sensu życia
2. potrzeba
rozmnażania ( zachowania gatunku )
Klasyfikacja
potrzeb indywidualnych ( K. Obuchowski 1983 , G. Gajewska 1997 )
1. nawykowe
2. nałogowe
3. chorobowe
4. utrwalone
dążenia pragnienia
5. trwałe
zainteresowania
„Potrzeby indywidualne” mają
indywidualny charakter i są wytworem jednostkowych biografii i osobowości w
„zaawansowanych” etapach ontogenezy.
Potrzeby
psychiczne dziecka
Potrzeba to
stan, w którym jednostka odczuwa chęć zaspokojenia jakiegoś braku, np.
poprawienia sobie warunków życia, utrzymaniu gatunku, osiągnięciu pozycji
społecznej i in. Potrzebie zwykle towarzyszy silna motywacja, niekiedy
utożsamia się ją więc z motywem, kiedy indziej znów z popędem lub instynktem.
Psychologowie dzielą potrzeby na biologiczne i psychiczne.
Potrzeby
biologiczne są
wrodzone. Należą do nich przede wszystkim:
-potrzeba
pobierania pożywienia i wody,
-potrzeba
oddychania,
-potrzeba
snu,
-potrzeba
odpowiedniej temperatury otoczenia,
-potrzeba
unikania bólu.
Potrzeby
psychiczne powstają
stopniowo i niejako “na bazie” potrzeb biologicznych. Do najważniejszych
potrzeb psychicznych należą:
-potrzeba bezpieczeństwa,
-potrzeba poznawcza,
-potrzeba aktywności,
-potrzeba samodzielności, wzrostu, rozwoju, osiągnięć,
-potrzeba kontaktu emocjonalnego, społecznego,
-potrzeba przynależności,
-potrzeba akceptacji, uznania, dodatniej samooceny,
-potrzeba posiadania,
-potrzeba sensu życia.
Potrzeba bezpieczeństwa
Należy do
najważniejszych potrzeb psychicznych. Jej niezaspokojenie najczęściej prowadzi
do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego. Zdaniem wielu psychologów i
psychiatrów u podstaw wszelkich nerwic leży lęk, a genezy nastawień lękowych
należy szukać we wczesnym dzieciństwie, zwłaszcza zaś w nieprawidłowym
oddziaływaniu wychowawczym i niewłaściwych postawach rodzicielskich matki i
ojca.
Najważniejsze
czynniki mogące powodować poczucie zagrożenia:
· Lęk przed bólem (np. zastrzykiem).
· Lęk przed niebezpieczeństwem fizycznym (np. przed
wypadkiem, którego dziecko mogło być świadkiem).
· Lęk przed utratą miłości rodziców, którzy często
mówią: “Jak nie będziesz grzeczny, to przestanę cię kochać”.
· Lęk przed niezaspokojeniem potrzeby akceptacji przez
środowisko rówieśnicze.
· Brak własnego miejsca do nauki i zabawy, przeganianie
z miejsca na miejsce.
· Lęk przed rozstaniem z osobami najbliższymi.
· Choroba dziecka wymagająca pobytu w szpitalu.
· Rozwody rodziców.
· Zmiany w składzie rodziny.
· Rygorystyczna, nadmiernie surowa postawa rodziców,
stawianie dzieciom zbyt wysokich wymagań powoduje lęk przed represjami, utratą
miłości rodziców.
· Wydarzenia szkolne (klasówki, odpytywanie, a także
sytuacje, w których zagrożenie stanowią rówieśnicy np. dla dziecka słabszego
fizycznie może to być lekcja w-f, gdy może się stać przedmiotem drwin kolegów).
Największy
wpływ ma na dziecko rodzina. Jeśli rodzice troszczą się o zaspokojenie potrzeby
bezpieczeństwa, budzą wiarę dziecka we własne możliwości to dziecko będzie
przeżywać mniej zagrożeń. Nie można uchronić dziecka przed wszystkimi
zagrożeniami, dlatego najważniejszym zadaniem jest przygotowanie do radzenia
sobie z nimi, kształtowanie takiej postawy, by nie dominowały w niej elementy
lękowe, a równocześnie by dziecko nie wyobrażało sobie rzeczywistości zbyt
“różowo”.
Potrzeba poznawcza
Jest to
bardzo ważna potrzeba wieku młodszego szkolnego. Dziecko zaspokaja ją przez
korzystanie ze środków masowego przekazu i poprzez naukę szkolną. Gdy szkoła
wzbudza w dziecku lęk, to potrzeba ta nie rozwija się i następuje jej
ograniczenie i zubożenie. Dobre samopoczucie dziecka w szkole, zdobycie przez
nie powodzenia w nauce zależy od wielu czynników. Duży wpływ na zainteresowania
dzieci przedmiotami szkolnymi ma nauczyciel, metody i formy pracy, które
stosuje. Bardzo ważna jest też troska rodziców o dziecko. Chodzi tu nie tylko o
przygotowanie go do rozpoczęcia nauki i zapewnienie dobrych warunków do
kształcenia, lecz także o kształtowanie właściwego stosunku do siebie samego i
własnych osiągnięć. Napięcie emocjonalne dziecka powinno wiązać się z procesem
uczenia się, a nie z uzyskiwanymi ocenami. Dziecko powinno skoncentrować swoją
uwagę na poznawanych treściach. Ich poznawaniu powinny towarzyszyć ciekawość i
zainteresowanie , a w mniejszym stopniu dążenie do otrzymania jak najlepszych
ocen. Dzieci powinny mieć możliwość realizacji potrzeb poznawczych w zajęciach
pozaszkolnych.
Potrzeba aktywności
Aktywność jest
u dziecka jednym z najważniejszych czynników rozwoju. Dorośli mogą pobudzać
aktywność dziecka, mogą ją też ograniczać i tłumić. Gdy rodzice stawiają zbyt
wysokie wymagania, by dziecko by dziecko zawsze było grzeczne, nie biegało,
było cicho, nie umożliwiają mu zaspokojenia potrzeby aktywności. W takich
warunkach dziecko staje się bierne, mało aktywne, albo też buntuje się przeciw
rodzicom (bo jego potrzeba aktywności jest silna) i przeżywa nieustanne
konflikty, sytuacje napięcia i zagrożenia. Wpływa to ujemnie na samopoczucie
dziecka i uniemożliwia zaspokojenie innych potrzeb: bezpieczeństwa i
akceptacji. Ograniczenie zaspokojenia potrzeby aktywności zachodzi także wtedy,
gdy rodzice i przejawiają w stosunku do dziecka postawę nadopiekuńczą,
nadmiernie chroniącą. Zaspokajanie tej potrzeby należy do najważniejszych zadań
wychowania, jest jednym z elementów przygotowania dzieci i młodzieży do
dorosłego, samodzielnego życia.
Potrzeba samodzielności, wzrostu, osiągnięć, rozwoju
Potrzeba ta
najsilniej przejawia się w wieku dorastania, a w wieku młodszym szkolnym wybija
się na pierwszy plan. Dziecko podejmuje różne czynności samo, czasem
samowolnie. Dorośli często zabraniają tego, na czym dziecku bardzo zależy. Ta
niechęć może wynikać z braku cierpliwości (brak czasu, nadmiar obowiązków,
wieczny pośpiech) oraz z lęku, że dziecko zrobi sobie krzywdę, narazi się na
niepowodzenie. Niezaspokajana potrzeba samodzielności powoduje, że dziecko
ciągle oczekuje pomocy lub buntuje się, nawet oszukuje, próbuje zaspokoić tę
potrzebę w środowisku lokalnym.
W wieku 7-9
lat bardzo silna jest potrzeba wzrostu, rozwoju, osiągnięć. Dziecko jest w
stanie zaobserwować zmiany swojego wzrostu, wagi, stwierdza, że coraz lepiej
czyta, pisze i liczy. Rodzice powinni tak rozwijać tę potrzebę, by była ona
realizowana w sposób wszechstronny i obejmowała wszystkie możliwości,
uzdolnienia, właściwości psychiczne dziecka oraz by była to też potrzeba
samorealizacji.
Potrzeba kontaktu
Potrzeba ta
przejawia się już u maleńkiego dziecka. Już na początku wieku przedszkolnego
dziecku potrzebny jest kontakt nie tylko z rodzicami, ale z szerszym kręgiem
osób. U dziecka w wieku 9-11 lat nasila się potrzeba obcowania z rówieśnikami.
Dziecku mniej zależy na kontakcie z dorosłymi, często niecierpliwią je przejawy
serdeczności, nudzi długa rozmowa. W grupie rówieśniczej dziecko wybiera sobie
1, 2, 3 kolegów lub koleżanki – prawie zawsze są to dzieci tej samej płci co
ono samo. Rodzice muszą pozwolić na odwiedzanie kolegów i zapraszanie ich do
siebie, na wspólne zabawy na podwórku itd.
Potrzeba przynależności
Pierwszą
grupą społeczną, do której dziecko przynależy jest rodzina. Im dziecko jest
starsze, im bardziej samodzielne tym bardziej pragnie być niezależne, tym
trudniej podporządkowuje się. Jeśli rodzice uwzględniają tę jego potrzebę,
czuje się ono w rodzinie dobrze. Dzieci w wieku młodszym szkolnym przejawiają
wyraźną potrzebę przynależności do grupy pozarodzinnej: Do klasy szkolnej,
paczki koleżeńskiej. Dziecko pragnie upodobnić się do członków grupy, do której
należy, naśladować ich. Pragnieniu naśladowania wzoru osobowego towarzyszy
jednocześnie chęć odrębności, zaznaczenia swojej indywidualności. Rodzice
powinni to uszanować, a jednocześnie tak żyć, by dzieci pragnęły ich
naśladować.
Potrzeba akceptacji
Potrzeba ta
przejawia się w każdym okresie rozwoju człowieka. Pozytywna opinia rodziców o
możliwościach ich dziecka jest szczególnie ważna. Jeśli rodzice stale czynią
dziecku uwagi i krytykują je –może wytworzyć się w nim poczucie małej wartości,
kompleks niższości. Niezaspokojenie tej potrzeby powoduje napięcie psychiczne,
a pod jego wpływem dziecko rezygnuje z wysiłku (zawsze jest źle – nie będę się
starał) lub też zachowuje się agresywnie: jest aroganckie, niegrzecznie
odpowiada, dokucza kolegom, niszczy zeszyt ze złą oceną. Niezaspokojenie
potrzeby akceptacji może wywołać w psychice dziecka trwałe zmiany: może
doprowadzić do nie wytworzenia się poczucia własnej wartości. Nieakceptowane
dziecko szuka grupy, w której może znaleźć uznanie: paczki koleżeńskiej,
niekiedy grupy o charakterze aspołecznym, przestępczej. Nie może bowiem żyć bez
doznawania choćby minimum akceptacji. Przyczyny trwałego niezaspokojenia tej
potrzeby u dziecka tkwią w rodzinie (rodzice nie chcieli mieć dziecka lub chcieli
w terminie późniejszym, konflikt między rodzicami, oczekiwanie, że dziecko
spełni niespełnione marzenia rodziców, wytworzenia przez rodziców idealnego
obrazu dziecka).
Potrzeba posiadania
Dzieci
pragną mieć różne przedmioty dla samej przyjemności ich posiadania. Dzięki nim
zaspokajają także potrzebę zwracania na siebie uwagi innych, uznania z ich
strony. W młodszym wieku szkolnym potrzeba ta współwystępuje z innymi do
realizacji różnego rodzaju aktywności, zainteresowań. Posiadane przez dziecko
przedmioty, kolekcje często przyczyniają się do uzyskania pozytywnej oceny
rówieśników, zdobycia lepszej pozycji w grupie. Rodzice powinni dbać o to, by
ciesząc się z posiadania rzeczy dziecko nie chełpiło się nimi, nie uważało
siebie za warte więcej od innych, by nie mierzyło wartości człowieka na
podstawie tego, co posiada. Rodzice powinni kształtować stosunek dziecka do
pieniędzy. Dzieci powinny otrzymywać pewną sumę do własnej dyspozycji, dzięki
temu nauczą się gospodarować pieniędzmi, a nie wydawać je bezmyślnie.
Potrzeba sensu życia
Potrzeba ta
dotyczy ludzi dorosłych, ale kształtować zaczyna się w wieku dziecięcym.
Dziecko początkowo nie zdaje sobie sprawy z idei przewodniej, z sensu leżącego u
podstaw wszystkiego, co czyni. Uświadamianie tego sensu jest zadaniem rodziców,
np. uzasadnianie sensu podejmowanej czynności – np. jedz marchewkę bo jest
zdrowa i ma dużo witamin, więc będziesz silny i zdrowy. Rodzice powinni
zachęcać dziecko do rozwijania, usprawniania funkcji poznawczych, umiejętności,
uzdolnień, np. “Ucz się angielskiego – to ci się przyda w przyszłości” lub
“Jeśli teraz nie nauczysz się utrzymywać porządku, to co będzie, gdy będziesz
miała własny dom?” W tych wypowiedziach rodzice ukazują dziecku odległe cele,
do których osiągania przygotowuje się dziecko przez swoją naukę, pracę,
wykonywanie codziennych obowiązków. Te cele są ukierunkowane na realizację
różnych wartości w przyszłości.
Niezaspokojenie
tej lub innej potrzeby biologicznej lub psychicznej nie pociąga za sobą
trwałych następstw, jeżeli ma miejsce od czasu do czasu. Przyczynia się ono
nawet w sposób korzystny do prawidłowego rozwoju osobowości dziecka ułatwiając
mu przystosowanie się do środowiska, do życia. Jednakże stałe niezaspokajanie
potrzeb (biologicznych i psychicznych), zablokowanie ich, silne i powtarzające
się stany frustracji, mogą wywrzeć znaczny i niekorzystny wpływ na rozwój
osobowości dziecka. W skrajnych przypadkach rozwój dziecka ulega wypaczeniu.
Ważne jest by rodzice troszczący się o prawidłowy rozwój i dziecka zdawali
sobie sprawę ze swych zadań wobec dziecka. Zadania rodziców polegają na:
-
zaspokajaniu potrzeb
- budzeniu
potrzeb nowych, rozwijaniu ich i wzbogacaniu
- uczeniu
dziecka właściwych sposobów zaspokajania potrzeb
-
niezaspokajaniu niektórych potrzeb, a równocześnie wdrażaniu dziecka do
właściwego reagowania na niezaspokajanie potrzeby
- tworzeniu
hierarchii potrzeb.
Niezaspokojenie
jakiejś potrzeby powoduje powstanie napięcia emocjonalnego, które musi być w
jakiś sposób zlikwidowane. Dla zredukowania go dziecko podejmuje różnego
rodzaju zabiegi, których charakter i znaczenie bywają nieraz trudne do
rozszyfrowania dla otoczenia. Oto najczęstsze z nich:
§FIKSACJA- upór w powtarzaniu tej samej formy
postępowania, mimo że jest ona nieskuteczna, jakby “usztywnienie” reakcji, np.
dziecko płacze i krzyczy “Kup mi lalkę”, mimo że wyszło już ze sklepu z
zabawkami.
§REGRESJA – zastosowanie reakcji prymitywnej,
charakterystycznej dla dzieci młodszych – chwilowe jakby cofnięcie się na
niższy poziom rozwoju, np. płacz dziecka w szkole, by “skruszyć” nieugiętego
nauczyciela by nie stawiał oceny niedostatecznej z klasówki.
§FRUSTRACJA – zespół przykrych emocji, które
powstały w wyniku udaremnienia dążeń, np. niezaspokojenia potrzeby. Przejawia
się m. in. W poczuciu rozczarowania, zawodu, zniechęcenia, rozdrażnienia.
§STRES _ sytuacja trudna, która powoduje
napięcie emocjonalne o znaku ujemnym, a w efekcie tego napięcia występują
doraźne lub stałe zmiany w zachowaniu się jednostki. Stres jest źródłem
nadmiernego obciążenia psychicznego. Jednym z rodzajów sytuacji stresowych jest
sytuacja frustracyjna.
§REZYGNACJA Z ZASPOKOJENIA POTRZEBY:
-pozytywna, gdy dziecko akceptuje argumenty podane przez dorosłego,
że zaspokojenie potrzeby, którą zasygnalizowało, nie jest konieczne.
-negatywna, gdy towarzyszą jej silne emocje o znaku ujemnym, jak
rozgoryczenie, zniechęcenie do podejmowania dalszych wysiłków.
§AGRESJA –kiedyś uznawana za jedyną reakcję
na niezaspokojone potrzeby:
-słowna, np. “Jak nie pozwolisz mi wyjść do
kolegów, to ja i tak nie będę się uczyć. Będę ci wszystko robić na złość”.
-przemieszczona, czyli skierowana nie na osobę lub przedmiot,
które stanowią przeszkodę w dążeniu do celu, w zaspokojeniu potrzeby, lecz na
inne przedmioty lub osoby, np. dziecko drze kartkę, na której jest ocena
niedostateczna z pracy klasowej, niegrzecznie odpowiada rodzicom.
MEC MECHANIZMY OBRONNE:
§ Obniżenie wartości celu – np. Jackowi rodzice nie pozwolili
pojechać z klasą na wycieczkę, co chłopiec tłumaczy tak: “Ta wycieczka jest nic
nie warta. Trzeba się ciągnąć całą gromadą i nic porządnie się nie zwiedzi.
Zobaczę wszystko dokładnie, jak pojadę z rodzicami”.
§ Substytucja – jeden cel, jeden przedmiot zaspokajający potrzebę
zostaje zastąpiony innym, np. uczeń zadowala się oceną dostateczną z
matematyki, a pracuje na bardzo dobrą z j. polskiego lub ma słabe wyniki w
nauce, a duże osiągnięcia w sporcie.
§ Wypieranie – usuwanie ze świadomości wszystkiego, co wiąże się z
niezaspokojeniem potrzeby, np. uczeń słaby i z niepowodzeniami w nauce zapomina
o odrobieniu lekcji, cały dzień gra w piłkę, odsuwa od siebie myśl o czekającej
go nazajutrz klasówce.
§ Poszukiwanie wyjaśnień – tzw. wykręty, np. dziecko dostało
dwóję z matematyki z powodu nierozwiązania zadania na klasówce i tłumaczy
sobie: “Było ono zbyt trudne, prawie połowa klasy źle zrobiła to zadanie, pani
nie powinna była dawać takiego. W dodatku bolała mnie głowa...”
Charakterystyka
potrzeb biologicznych
Potrzeby
biologiczne możemy podzielić na:
- potrzebę
snu
- potrzebę
jedzenia
- potrzebę
picia
- potrzebę
higieny
- potrzeba
wydalania
- potrzebę
ruchu
- potrzebę
relaksu
-potrzeba
poprawy zdrowia/ powrotu do zdrowia
Charakterystyka
potrzeb psychospołecznych
Potrzeby
psychospołeczne to potrzeby które można podzielić na te które ma każdy z nas i
na te które mają tylko ludzie chorzy i niepełnosprawni. Ów potrzeby są związane
ze sferą psychiczną.
Potrzeby
psychospołeczne możemy podzielić na:
- potrzebę
kontaktu z drugą osobą
- potrzebę
samorealizacji
- potrzebę
świadomości uczestnictwa w różnego rodzaju przedsięwzięciach
- potrzebę
opieki
- potrzebę
miłości
- potrzebę bezpieczeństwa
- potrzebę
szacunku
- potrzebę
zrozumienia
- potrzebę
wsparcia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz