piątek, 14 czerwca 2013

RODZAJE PLACÓWEK OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZYCH



Jakie są rodzaje placówek opiekuńczo wychowawczych? Czym się różnią?
I. Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu interwencyjnego, zwana dalej "placówką interwencyjną", zapewnia dziecku:
• doraźną opiekę na czas trwania sytuacji kryzysowej;
• dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
• opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie adopcyjnej albo zastępczej, placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego albo socjalizacyjnego;
• dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej do zaburzeń i odchyleń rozwojowych lub specyficznych trudności w uczeniu się.
1. Placówka interwencyjna przyjmuje dzieci w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozpoczęcia sprawowania opieki i wychowania.
2. Do placówki interwencyjnej są przyjmowane dzieci od 11. roku życia na podstawie rozstrzygnięcia sądu w sprawach opiekuńczych, niezależnie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach do placówki interwencyjnej mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
3. Placówka interwencyjna może specjalizować się w opiece nad niemowlętami przygotowywanymi do adopcji.
4. Placówka interwencyjna sporządza diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka i diagnozę jego sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem.
5. Placówka interwencyjna informuje centrum pomocy o przebywających w niej dzieciach.
6. Pobyt dziecka w placówce interwencyjnej nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w placówce interwencyjnej może być przedłużony, nie dłużej jednak niż o 3 miesiące.
7. W placówce interwencyjnej dla każdego dziecka prowadzi się:
• indywidualny plan pracy;
• kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co dwa tygodnie ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach;
• kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;
• arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
II. Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego, zwana dalej "placówką rodzinną":
• tworzy jedną, wielodzietną rodzinę dla dzieci, którym nie znaleziono rodziny zastępczej lub przysposabiającej;
• wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające i usamodzielniające się;
• umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu;
• zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych;
• ustala zasady kontaktów dziecka z rodzicami w porozumieniu z sądem, centrum pomocy i ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym.
1. Placówka rodzinna współpracuje z ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym i centrum pomocy w celu sprawowania lepszej opieki nad dzieckiem i jego wychowania.
2. W placówce rodzinnej dla każdego dziecka prowadzi się:
• indywidualny plan pracy;
• kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co miesiąc informację o znaczących dla dziecka wydarzeniach, w tym o postępach w nauce szkolnej, stanie zdrowia dziecka oraz ocenę aktualnej sytuacji dziecka.
III. Placówka wielofunkcyjna zapewnia dziecku dzienną i całodobową opiekę oraz wychowanie, realizując zadania przewidziane dla placówki opiekuńczo-wychowawczej wsparcia dziennego, typu interwencyjnego i socjalizacyjnego, a także łączy dzienne i całodobowe działania terapeutyczne, interwencyjne i socjalizacyjne skierowane na dziecko i rodzinę dziecka.
1. Placówka wielofunkcyjna pracuje z rodziną dziecka w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo-wychowawczych.
2. Placówka wielofunkcyjna może prowadzić hostel.
3. W placówce wielofunkcyjnej dla każdego dziecka prowadzi się:
• indywidualny plan pracy;
• kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co miesiąc ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka, oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach;
• kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;
• arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
IV. Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego, zwana dalej "placówką socjalizacyjną":
• zapewnia dziecku opiekę całodobową i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby;
• zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące brak wychowania w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym - odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne;
• zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych;
• podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej;
• pracuje z rodziną dziecka;
• organizuje dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, grupy usamodzielniające oraz kontakt z rodzinami zaprzyjaźnionymi;

• może prowadzić hostel.

1. W placówce socjalizacyjnej dla każdego dziecka prowadzi się:
• indywidualny plan pracy;
• kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co miesiąc ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka, oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach;
• kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;
• arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
V. Placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego, zwana dalej "placówką wsparcia dziennego", zapewnia dziecku:
• pomoc w nauce;
• organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych;
• stałą pracę z rodziną dziecka.
1. . Specjalistyczna placówka wsparcia dziennego, poza wymienionymi w ust. 1 formami pracy:
a) prowadzi w szczególności co najmniej jedną z następujących form pracy:
• zajęcia socjoterapeutyczne, realizowane w stałych grupach dzieci, prowadzone przez co najmniej wychowawcę i terapeutę,
• oddziaływania terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne;
b) prowadzi indywidualne programy korekcyjne, realizowane podczas zajęć grupowych lub w kontakcie indywidualnym;
c) udziela pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych w oparciu o diagnozę indywidualną dziecka i jego rodziny.
2. Praca terapeuty w specjalistycznej placówce wsparcia dziennego jest poddawana superwizji lub konsultacji.
3. Placówka wsparcia dziennego może organizować hostel.
4. Placówka wsparcia dziennego zapewnia dzieciom:
a) przynajmniej jeden posiłek dostosowany do pory dnia i czasu przebywania;
b) wyposażenie:
• w przedmioty potrzebne do zajęć,
• w miarę możliwości w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb.
5. Placówka wsparcia dziennego funkcjonuje przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie w godzinach dostosowanych do potrzeb dzieci i rodziców.
6. W przypadku małej liczby dzieci wymagających opieki w placówce wsparcia dziennego ilość dni i godzin funkcjonowania placówki można wyjątkowo dostosować do lokalnych potrzeb.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz