piątek, 19 kwietnia 2013

Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek, oraz jego wyposażenie winny spełniać następujące warunki:



            

Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek, oraz jego wyposażenie winny spełniać następujące warunki:

1)pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5, powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko co najmniej 2,5 m2,

2) wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m;

3) jest powierzchnia zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje;

4)w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:
a) podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach,
b) ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi
i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;

5) pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka
i odpowiednio przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń;

6) w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;

7) w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20° C;

8) jest zapewniony dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody;

9) jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci;

10) jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci;

11) jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej;

12) meble są dostosowane do wymagań ergonomii;

13) wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty;
14) zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;

15) jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien;

16) w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;

17) apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.

18)W żłobku, do którego uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki, zapewnia się warunki do jego przechowywania i podawania.

Personel w żłobku.




1   1.     Dyrektor żłobka.
Pracą żłobka kieruje dyrektor. Jest to osoba, która posiada: wykształcenie wyższe i co najmniej      3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo co najmniej wykształcenie średnie oraz 5 lat     doświadczenia w pracy z dziećmi. Organizację wewnętrzną żłobka określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora, za realizację którego on odpowiada

 2.Opiekun w żłobku.
Wykształcenie, kwalifikacje, doświadczenie. Kto może być opiekunem?
Opiekunem w żłobku może być osoba posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Ponadto, opiekunem może być także osoba, która posiada co najmniej wykształcenie średnie oraz:
 - co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do trzech lat lub
 - przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku lub w klubie dziecięcym odbyła 280-godzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem w pełni wykwalifikowanego opiekuna.
Jeżeli osoba, która posiada co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do trzech lat oraz średnie wykształcenie ale nie pracowała z dziećmi w wieku do trzech lat przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80 - godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności.
  
   3.Wolontariusz jako pomoc opiekuna w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
Przy zapewnianiu opieki nad dziećmi przebywającymi w żłobku można korzystać z pomocy wolontariuszy. Wolontariusz, przed rozpoczęciem świadczenia pracy w żłobku, zobowiązany jest odbyć 40 - godzinne szkolenie. Jednakże, jeżeli wolontariusz posiada kwalifikacje i doświadczenie w pełni wykwalifikowanego opiekuna jest zwolniony z odbywania szkolenia

piątek, 12 kwietnia 2013

WYMOGI LOKALOWE I SANITARNE



Lokal przeznaczony na klub dziecięcy powinien:
  • posiadać, co najmniej jedno pomieszczenie,
  • dzieciom należy zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, dodatkowo trzeba stworzyć miejsce przeznaczone na odpoczynek dzieci,
  • uzyskać pozytywną opinię straży pożarnej i sanepidu.
Dopuszcza się prowadzenie klubu dziecięcego w lokalu znajdującym się w budynku lub jego części, jeżeli lokal:
  • jest przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci,
  • znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów nierozprzestrzeniających ognia,
  • posiada co najmniej 2 wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na otwartą przestrzeń,
  • został wyposażony w trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz oraz w gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Powierzchnia klubu dziecięcego powinna spełniać następujące wymagania:
  • powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2,
  • w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi minimum 2 m2, jeśli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, lub 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka jest dłuższy niż 5 godzin dziennie.
Wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m; ponadto w pomieszczeniach tych należy zapewnić temperaturę nie niższą niż 20°C.
Obowiązkiem prowadzącego klub dziecięcy jest zapewnienie:
  • utrzymania czystości i porządku w lokalu, oraz odpowiedniego stanu lokalu,
  • przeprowadzania okresowych remontów i konserwacji.
W pomieszczeniach higieniczno sanitarnych lokalu należy zapewnić, aby:
  • podłoga i ściany były wykonane, w sposób umożliwiający łatwe utrzymanie czystości,
  • ściany do wysokości, co najmniej 2 m były pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych,
W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci należy zainstalować osłony uniemożliwiające bezpośredni kontakt z elementami grzejnymi, grzejników centralnego ogrzewania.
Ustawa nie mówi nic o wyposażeniu, jakie powinno być w żłobku, czy klubie dziecięcym. Wspomina o tym jedynie projekt rozporządzenia. Trzeba zadbać, aby meble stanowiące wyposażenie klubiku były dostosowane do wymagań ergonomii, powinny posiadać atesty lub certyfikaty. Jeśli chodzi o zabawki, to muszą one spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz być zaopatrzone w oznakowanie CE.
Należy także zapewnić apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.
Jeśli mowa o innych wymaganiach techniczno-budowlanych dotyczących lokali, w których mają funkcjonować żłobek bądź klub dziecięcy, to należy zapewnić:
  • możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien,
  • oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą PN-EN 12464-1:2004,
  • miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej,
  • dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody,
  • stanowisko do przewijania dzieci,
  • miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci.
Jeżeli istnieje taka możliwość, to powinno się zapewnić bezpośrednie wyjście na teren otwarty wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych, natomiast niemowlętom zapewnia się, w miarę możliwości, leżakowanie na werandzie lub tarasie.
Urządzenia i sprzęt na placu zabaw powinny posiadać atesty i certyfikaty, piasek w piaskownicach powinien być zabezpieczony przed odchodami i wymieniany.
W otoczeniu instytucji należy zapewnić utwardzoną nawierzchnię przejść, otwory kanalizacyjne, studzienki, oraz inne zagłębienia. Odpady stałe powinny natomiast być oddalone co najmniej 10 metrów od okien i drzwi budynku.