Dom małego
dziecka to zakład opiekuńczy przeznaczony zasadniczo dla dzieci w wieku od 0 do
3 lat. W niektórych wyjątkowych sytuacjach mogą w nim przebywać matki,
przyjmowane od 7 miesiąca ciąży na około pięciomiesięczny okres pobytu. W
placówkach przeznaczonych wcześniej tylko dla dzieci do lat 3 stworzono
możliwość pobytu dla dzieci starszych, w imię realizacji zasady nierozdzielania
rodzeństwa oraz zasady stałości opieki. W placówkach socjalizacyjnych znajdują
się dzieci pozbawione trwale lub okresowo opieki własnej rodziny, dzieci
opuszczone oraz te, które z różnych przyczyn zostały sierotami. Głównym źródłem
sieroctwa jest tak zwana “dezorganizacja rodziny” czyli niespiełnienie przez
nią prawidłowych funkcji społecznych i wychowawczych. Duży procent osieroconych
społecznie dzieci pochodzi z rozbitych rodzin (szczególnie dotyczy to rodzin o
niskim poziomie moralnym, kulturalnym i materialnym). Dziecko staje się również
sierotą, gdy jego rodzice zostają sądownie pozbawieni władzy rodzicielskiej.
W Uchwale
Rady Ministrów z 12 czerwca 1945roku zdecydowano o nowym podziale kompetencji w
dziedzinie opieki nad dziećmi: opieka nad dziećmi do lat 3 oraz ochrona
macierzyństwa została powierzona ministerstwu zdrowia, a opieka nad dziećmi
starszymi– ministerstwu oświaty. Działalność opiekuńcza została
scentralizowana, a większość instytucji upaństwowiona.
Z dniem 1
stycznia 1993r w myśl art. 107 ustawy z dnia 7 września 1991r. O systemie
oświaty Domy Małego Dziecka przekształcone zostały w placówki
opiekuńczo-wychowawcze i poddane opiece kuratorium oświaty. Rozporządzenie w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, które stanowiło podstawę prawną
wprowadzania zmian w placówkach z września 2000r. definiuje różne typy opieki:
opieka dzienna, całodobowa, doraźna, hostel i rodzina zaprzyjaźniona.
Rozporządzenie przewiduje możliwość specjalizowania się placówek w opiece nad
dziećmi o szczególnych potrzebach, a także łączenia różnych zakresów
sprawowanej opieki.
U ustawie z
dnia 19 października 2007roku w sprawie placówek opiekuńczo wychowawczych
wyjaśnione zostały dokładne cele oraz funkcje zakładów opiekuńczych. W myśl
rozporządzenia placówka ma na celu zapewnie dziecku:
1.
Doraźnej opieki na czas trwania sytuacji kryzysowej.
2.
Dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i
możliwości rozwojowych.
3.
Opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny
naturalnej lub umieszczenia w rodzinie adopcyjnej albo zastępczej, całodobowej
placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego albo socjalizacyjnego.
4.
Dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
odpowiedniej do zaburzeń i odchyleń rozwojowych lub specyficznych trudności w
uczeniu się.
5.
Dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych,
terapeutycznych i rewalidacyjnych.
6.
Wyposażenie w: odzież, obuwie, bieliznę i inne
przedmioty osobistego użytku, dostosowane do wieku i indywidualnych potrzeb,
zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego, środki higieny osobistej
7.
Zaopatrzenie w : leki, przedmioty ortopedyczne i
środki pomocnicze, podręczniki i przybory szkolne, dostęp całodobowy do
podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów, odpowiednie warunki
higieniczno-sanitarne.
8.
Zapewnia pomoc w nauce, organizację czasu wolnego,
rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych, stałą pracę z
rodziną dziecka.
Zadania
placówki:
1.
Placówka interwencyjna sporządza diagnozę
psychologiczno-pedagogiczną dziecka i diagnozę jego sytuacji rodzinnej oraz
ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem.
2.
Placówka interwencyjna informuje centrum pomocy o
przebywających w niej dzieciach.
3. Placówka
wielofunkcyjna zapewnia dziecku dzienną i całodobową opiekę oraz wychowanie,
realizując zadania przewidziane dla placówki wsparcia dziennego, placówki
interwencyjnej i placówki socjalizacyjnej, a także łączy dzienne i całodobowe
działania terapeutyczne, interwencyjne i socjalizacyjne skierowane na dzieci i
rodzinę dziecka.
4.Placówka
wielofunkcyjna pracuje z rodziną dziecka w celu usprawnienia jej umiejętności
opiekuńczo-wychowawczych.
W placówce
zatrudnieni są:
– wychowawca
(sprawuje opiekę od 1 do 6 dzieci)
– opiekunki
dziecięce ( od 1 do 3 dzieci)
– pedagog
– psycholog
– terapeuci
– pracownik
socjalny (po 1 na 30 dzieci)
– lekarze i
pielęgniarki
–
wolontariusze
– rodziny
zaprzyjaźnione
Zadania
wychowawcy i dyrektora placówki:
1.
Wychowawca placówki organizuje pracę z grupą dzieci
oraz pracę indywidualną z dzieckiem.
2.
Wychowawca, kierujący procesem wychowawczym dziecka,
realizuje zadania wynikające z indywidualnego planu pracy oraz pozostaje w
stałym kontakcie z rodziną dziecka, przy czym jeden wychowawca kieruje procesem
wychowawczym nie więcej niż 6 dzieci.
3.
Pracę wychowawcy wspierają pracownicy, których
zatrudnienie wynika z potrzeby organizowania zajęć terapeutycznych oraz
zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.
4.
Placówka utrzymuje kontakt z pracownikami socjalnymi
ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka w celu
uzyskania informacji o jego sytuacji rodzinnej.
5.
Dyrektor placówki rodzinnej jest jednocześnie
wychowawcą. W razie jego nieobecności placówką rodzinną kieruje osoba
wyznaczona przez podmiot prowadzący w uzgodnieniu z dyrektorem.
6.
W placówce rodzinnej wychowawca może łączyć funkcje
administracyjne i obsługi.
7.
Na podstawie opinii, o której mowa w ust.7 dyrektor
placówki informuje sąd o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny
naturalnej albo wobec niemożności powrotu dziecka do rodziny naturalnej
-informuje ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, a w przypadku gdy na terenie powiatu
nie działa ośrodek adopcyjno -opiekuńczy, właściwe centrum pomocy, celem
umieszczenia dziecka w rodzinie przysposobiającej, rodzinie zastępczej lub w
placówce rodzinnej.
8.
Placówka realizuje z dzieckiem indywidualny plan
pracy.
9.
Uzupełnianie karty pobytu dzieci
W Domach
Małego dziecka zazwyczaj funkcjonują dwie grupy wychowawcze:
I grupa
przeznaczona jest dla dzieci od urodzenia do pierwszego roku życia.
II grupa to
dzieci w wieku od pierwszego roku życia do trzech lat.
W tej grupie
mogą przebywać także dzieci starsze, które ze względu na bardzo duże opóźnienie
rozwoju psychomotorycznego oraz niepełnosprawność wymagają szczególnej opieki.
Opiekę nad
dziećmi sprawują całodobowo pielęgniarki i opiekunki dziecięce.
Wykonują one
czynności pielęgnacyjno-opiekuńcze oraz prowadzą zajęcia stymulujące ogólny
rozwój dziecka. Ponadto dzieci objęte są opieką medyczną, psychologiczną,
logopedyczną i fizjoterapią.
W placówkach
prowadzona jest często i systematycznie terapia metodą Weroniki Sherborne w
której nawiązuje się do najbardziej pierwotnego sposobu porozumiewania się
jakim jest “język ciała”.
Ważne jest
wyrażanie uczuć i emocji oraz docenienie bliskości drugiego człowieka. Weronika
Sherborne rozumie swoją metodę jako podejście pedagogiczne, umożliwiające
doświadczenie ruchu, kontaktu fizycznego, emocjonalnego i społecznego.
Dla dzieci
od drugiego roku życia często organizowane są ( według opracowanego planu) zajęcia
z wychowania przedszkolnego.
Dzieci mają
możliwość rozwijania się, nauki oraz nawiązywania kontaktów z innymi
wychowankami poprzez wspólną zabawę i naukę.
Domami
małego dziecka nazywamy takie zakłady opiekuńczo -wychowawcze, w których
przebywają dzieci od chwili urodzenia do ukończenia trzech lat, pozbawione
całkowicie lub czasowo opieki rodzicielskiej. Są to dzieci matek samotnych,
sieroty, półsieroty, a także dzieci mające rodziców, którym albo odebrano prawa
rodzicielskie, albo wypadki losowe uniemożliwiają im sprawowanie opieki nad
dzieckiem. Są też dzieci porzucone. Nie potrzeba nikomu tłumaczyć, jak biedne
są to dzieci i jak wiele oczekują miłości, uczucia i opieki ze strony personelu
opiekuńczego domów dziecka. System pracy domu małego dziecka zbliżony jest do
systemu żłobkowego. Istnieje tu, podobnie jak w żłobku, podział na grupy
wiekowe dla lepszego nadzoru i realizacji programu wychowania. Domy małego
dziecka podlegają resortowi zdrowia, zaś domy dziecka starszego resortowi
oświaty i wychowania. Dziecko kończące trzy lata przechodzi do domu dziecka
starszego. Nie jest to rozwiązanie dobre, toteż planuje się przedłużenie pobytu
w domach małego dziecka do 7 lat. Za pracę domu dziecka odpowiada jego
kierownik, który ma do pomocy odpowiedni personel pomocniczy. Opiekę lekarską
nad dziećmi domu małego dziecka sprawuje lekarz pediatra i pielęgniarki.
Rodzice i opiekunowie, którzy zmuszeni są oddać dziecko do domu dziecka, muszą
dopełnić następujących formalności: Złożyć podanie w dyrekcji zespołu opieki
zdrowotnej. Do podania tego należy załączyć: Wywiad społeczny. Skrócony odpis
aktu urodzenia dziecka. Książeczkę zdrowia dziecka. Wynik badania krwi na WR. 3
wyniki badania kału dziecka na nosicielstwo duru i czerwonki. Zaświadczenie
lekarskie o stanie zdrowia dziecka. Zaświadczenie ze stacji
sanitarno-epidemiologicznej o braku kontaktu dziecka z chorobami zakaźnymi.
Zobowiązanie rodziców do utrzymywania stałych kontaktów z dzieckiem. W wypadku
decyzji sądu o umieszczeniu dziecka w zakładzie odpis prawomocnego
postanowienia sądu. Zaświadczenie o wysokości zarobków rodziców za ubiegłe 12
miesięcy plus zasiłek rodzinny. W wypadku otrzymania alimentów odpis wyroku
sądu uznającego ojcostwo i wysokość alimentów. W wypadku przebywania rodziców w
zakładzie karnym odpowiednie zaświadczenie. W wypadkach nagłych, kiedy nie
można uzyskać wymienionych dokumentów, wystarczy przedłożyć: Zaświadczenie
lekarskie o stanie zdrowia. Protokół konieczności sporządzony przez instytucję,
która zajęła się sprawą umieszczenia dziecka w domu dziecka (MO, prokuratura,
sąd, opiekun społeczny, wydział zdrowia). W tym miejscu można by dużo napisać o
tragedii dzieci pozbawionych ciepła domu rodzinnego. Wiadomo, że nawet
najlepiej zorganizowany dom dziecka nie jest w stanie zastąpić dziecku rodziny.
Dlatego należy robić wszystko, aby te dzieci, które mają rodziców, jak
najprędzej powróciły do domu, a te, które nie mają nikogo bliskiego, znalazły
rodzinę zastępczą lub zostały adoptowane.
W Domu
Małego Dziecka wychowankowie podzieleni byli na następujące grupy wiekowe:
- Niemowlaki
- Raczki
- Maluchy
- Starszaki
Zadania realizowane przez komórkę Dom Małego Dziecka:
- doraźna opieka na czas trwania sytuacji kryzysowej,
- zapewnienie opieki całodobowej i wychowania do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie adopcyjnej lub zastępczej,
- podejmowanie zadań w celu powrotu dziecka do rodziny, znalezienie rodziny przysposabiającej lub umieszczenie w rodzinnej opiece zastępczej,
- dostęp do kształcenia dostosowanego do wieku i możliwości rozwojowych dziecka,
- troska o wszechstronny rozwój osobowości wychowanków i wyrabianie nawyków kultury życia codziennego, poprzez prowadzenie zajęć socjalizujących, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym,
- prowadzenie dla dzieci niepełnosprawnych odpowiedniej rehabilitacji i zajęć specjalistycznych.
Dla małego dziecka możemy również wynająć nianię. Wykwalifikowane opiekunki możemy znaleźć np. na portalach internetowych z ofertami pracy - https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy/. Dzięki takim miejscom jesteśmy w stanie szybko znaleźć odpowiednią osobę na stanowisko opiekuna.
OdpowiedzUsuńSolidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuńWitam Serdecznie, mam do oddania łóżeczko w bardzo dobrym stanie. Używane tylko czasami,około raz w miesiącu. Kontakt telefoniczny na nr 604 603 518. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń