piątek, 12 kwietnia 2013

WYMOGI LOKALOWE I SANITARNE



Lokal przeznaczony na klub dziecięcy powinien:
  • posiadać, co najmniej jedno pomieszczenie,
  • dzieciom należy zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, dodatkowo trzeba stworzyć miejsce przeznaczone na odpoczynek dzieci,
  • uzyskać pozytywną opinię straży pożarnej i sanepidu.
Dopuszcza się prowadzenie klubu dziecięcego w lokalu znajdującym się w budynku lub jego części, jeżeli lokal:
  • jest przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci,
  • znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów nierozprzestrzeniających ognia,
  • posiada co najmniej 2 wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na otwartą przestrzeń,
  • został wyposażony w trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz oraz w gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Powierzchnia klubu dziecięcego powinna spełniać następujące wymagania:
  • powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2,
  • w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi minimum 2 m2, jeśli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, lub 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka jest dłuższy niż 5 godzin dziennie.
Wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m; ponadto w pomieszczeniach tych należy zapewnić temperaturę nie niższą niż 20°C.
Obowiązkiem prowadzącego klub dziecięcy jest zapewnienie:
  • utrzymania czystości i porządku w lokalu, oraz odpowiedniego stanu lokalu,
  • przeprowadzania okresowych remontów i konserwacji.
W pomieszczeniach higieniczno sanitarnych lokalu należy zapewnić, aby:
  • podłoga i ściany były wykonane, w sposób umożliwiający łatwe utrzymanie czystości,
  • ściany do wysokości, co najmniej 2 m były pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych,
W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci należy zainstalować osłony uniemożliwiające bezpośredni kontakt z elementami grzejnymi, grzejników centralnego ogrzewania.
Ustawa nie mówi nic o wyposażeniu, jakie powinno być w żłobku, czy klubie dziecięcym. Wspomina o tym jedynie projekt rozporządzenia. Trzeba zadbać, aby meble stanowiące wyposażenie klubiku były dostosowane do wymagań ergonomii, powinny posiadać atesty lub certyfikaty. Jeśli chodzi o zabawki, to muszą one spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz być zaopatrzone w oznakowanie CE.
Należy także zapewnić apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.
Jeśli mowa o innych wymaganiach techniczno-budowlanych dotyczących lokali, w których mają funkcjonować żłobek bądź klub dziecięcy, to należy zapewnić:
  • możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien,
  • oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą PN-EN 12464-1:2004,
  • miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej,
  • dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody,
  • stanowisko do przewijania dzieci,
  • miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci.
Jeżeli istnieje taka możliwość, to powinno się zapewnić bezpośrednie wyjście na teren otwarty wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych, natomiast niemowlętom zapewnia się, w miarę możliwości, leżakowanie na werandzie lub tarasie.
Urządzenia i sprzęt na placu zabaw powinny posiadać atesty i certyfikaty, piasek w piaskownicach powinien być zabezpieczony przed odchodami i wymieniany.
W otoczeniu instytucji należy zapewnić utwardzoną nawierzchnię przejść, otwory kanalizacyjne, studzienki, oraz inne zagłębienia. Odpady stałe powinny natomiast być oddalone co najmniej 10 metrów od okien i drzwi budynku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz