Lokal
przeznaczony na klub dziecięcy powinien:
- posiadać, co najmniej jedno pomieszczenie,
- dzieciom należy zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci, dodatkowo trzeba stworzyć miejsce przeznaczone na odpoczynek dzieci,
- uzyskać pozytywną opinię straży pożarnej i sanepidu.
Dopuszcza
się prowadzenie klubu dziecięcego w lokalu znajdującym się w budynku lub jego
części, jeżeli lokal:
- jest przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci,
- znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów nierozprzestrzeniających ognia,
- posiada co najmniej 2 wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na otwartą przestrzeń,
- został wyposażony w trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz oraz w gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Powierzchnia
klubu dziecięcego powinna spełniać następujące wymagania:
- powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2,
- w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi minimum 2 m2, jeśli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, lub 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka jest dłuższy niż 5 godzin dziennie.
Wysokość
pomieszczeń
przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m; ponadto w
pomieszczeniach tych należy zapewnić temperaturę nie niższą niż 20°C.
Obowiązkiem
prowadzącego klub dziecięcy jest zapewnienie:
- utrzymania czystości i porządku w lokalu, oraz odpowiedniego stanu lokalu,
- przeprowadzania okresowych remontów i konserwacji.
W
pomieszczeniach higieniczno sanitarnych lokalu należy zapewnić, aby:
- podłoga i ściany były wykonane, w sposób umożliwiający łatwe utrzymanie czystości,
- ściany do wysokości, co najmniej 2 m były pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych,
W
pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci należy zainstalować osłony
uniemożliwiające bezpośredni kontakt z elementami grzejnymi, grzejników
centralnego ogrzewania.
Ustawa nie
mówi nic o wyposażeniu, jakie powinno być w żłobku, czy klubie dziecięcym. Wspomina o tym jedynie
projekt rozporządzenia. Trzeba zadbać, aby meble stanowiące wyposażenie klubiku
były dostosowane do wymagań ergonomii, powinny posiadać atesty lub certyfikaty.
Jeśli chodzi o zabawki, to muszą one spełniać wymagania bezpieczeństwa i
higieny oraz być zaopatrzone w oznakowanie CE.
Należy także zapewnić apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.
Należy także zapewnić apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.
Jeśli mowa o
innych wymaganiach techniczno-budowlanych dotyczących lokali, w których mają
funkcjonować żłobek bądź klub dziecięcy, to należy zapewnić:
- możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien,
- oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą PN-EN 12464-1:2004,
- miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej,
- dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody,
- stanowisko do przewijania dzieci,
- miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci.
Jeżeli
istnieje taka możliwość, to powinno się zapewnić bezpośrednie wyjście na teren
otwarty wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych,
natomiast niemowlętom zapewnia się, w miarę możliwości, leżakowanie na
werandzie lub tarasie.
Urządzenia i sprzęt na placu zabaw powinny posiadać atesty i certyfikaty, piasek w piaskownicach powinien być zabezpieczony przed odchodami i wymieniany.
Urządzenia i sprzęt na placu zabaw powinny posiadać atesty i certyfikaty, piasek w piaskownicach powinien być zabezpieczony przed odchodami i wymieniany.
W otoczeniu
instytucji należy zapewnić utwardzoną nawierzchnię przejść, otwory
kanalizacyjne, studzienki, oraz inne zagłębienia. Odpady stałe powinny
natomiast być oddalone co najmniej 10 metrów od okien i drzwi budynku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz