Pielęgnowanie -zespół czynności wchodzących w
proces pielęgnowania chorych lub postępowania w zakresie ochrony zdrowia
ludności. Specjalną rolą osoby pielęgnującej jest pomagać człowiekowi choremu
lub zdrowemu w czynnościach mających na celu zapewnienie pełnego zdrowia lub
powrotu do niego.
•
Metoda polegająca na rozpoznawaniu i określaniu problemów zdrowotnych pacjenta,
rodziny, środowiska, dziecka w zakresie utrzymywania, umacniania i przywracania
zdrowia.
Zastosowanie
tej metody wymaga od osoby pielęgnującej umiejętności w zakresie :
•
1. zbieranie w sposób naukowy danych dotyczących bio-psycho-społecznych potrzeb
pacjenta (obserwacja, wywiad, prowadzenie dokumentacji)
•
2. analiza i interpretacja zebranego materiału.
•
3. określanie potrzeb priorytetowych i dalszych.
•
4. ustalenie planu działania.
•
5. organizowanie całokształtu działania dla wykonania planu.
•
6. podejmowanie zgodnie z planem interwencji pielęgniarskiej.
•
7. krytycznej oceny uzyskanych efektów.
Ocena
końcowa Korzyści jakie wynikają dla potrzeb pacjenta z zastosowaniem tej metody
zależą od poziomu wykształcenia pielęgniarki, opiekunki, od jej postaw
moralnych a także od jej doświadczenia zawodowego i właściwości
intelektualnych, takich jak procesy percepcji (zrozumienie otoczenia), myślenia
i pamięci
Pielęgniarstwo
bywa stosowane w takich znaczeniach jak m.in.:
- czynności mające na celu pielęgnację chorych i opiekę nad nimi, wykonywanych przez pielęgniarki;
- zawód zapoczątkowany przez Florence Nightingale w XIX wieku;
- działalność związana z kształceniem, doskonaleniem zawodowym pielęgniarek oraz systemem organizacyjnym tych czynności;
- składowa część pojęcia służba zdrowia z jej problematyką
Czynności
związane z pielęgniarstwem były podejmowane od zarania dziejów. Powstało
wiele klasztorów, przy których organizowano przytułki-szpitale. Leczeniem
i pielęgnowaniem zajmowali się zakonnicy i zakonnice, chorymi znajdującymi się
w przeznaczonych do tego domach opiekowali się rodziny, następnie kobiety z
nizin społecznych.
Pielęgniarstwo
nowoczesne- za datę pielęgniarstwa nowoczesnego uznaje się rok 1860, kiedy
została założona I-wsza szkoła pielęgniarska przez FLORENCJĘ NIGHTINGALE.
Pochodziła ona z zamożnej arystokratycznej rodziny, która w ogóle nie chciała
słyszeć o tym, że ich córka chce się poświęcić pielęgnowaniem innych ludzi. Należy
pamiętać, że w tamtych czasach opieką zajmowały się kobiety z nizin
społecznych. W wieku 30 lat miała możliwość spędzenia dwóch tygodni w szpitalu,
gdzie przyglądała się pracującym tam protestanckim diakonisom. Po roku wróciła
do tego szpitala i przeszła tam 4 m-c kurs pielęgniarstwa. Florencja pracowała
w różnych szpitalach, do czasu rozpętania się wojny między Rosją a Turcją. Jak
to na wojnie warunki higieniczne były praktycznie zerowe. Florencja zgłosiła
się do Ministra Wojny i nalegała, aby on zezwolił jej zorganizować opiekę
pielęgniarską. Po wielu rozmowach otrzymała zgodę i wyruszyła z 38 innymi
pielęgniarkami na Krym. Dowództwo jak i żołnierze sceptycznie patrzeli na jej
zmagania. Można się domyśleć, że nie miały one tam łatwo. W przeciągu dwóch miesięcy
zmieniła warunki w szpitalu, w którym mieściło się 1500 łóżek chorych,
zorganizowała pralnię, 5 kuchni dietetycznych, zadbała o czystą pościel i
bieliznę. Oddzieliła rannych od chorych zakaźnych. Powoli uzyskała zaufanie u
uznanie u lekarzy. Kierowała umiejętnie pracą pielęgniarek i sanitariuszek, w
miarę możliwości sama pielęgnowała żołnierzy przy łóżku. Po wojnie wróciła do
kraju, gdzie sława jej już dawno dotarła , więc wróciła jako bohaterka. Za
swoją pracę i poświęcenie od żołnierzy oraz ich rodziny otrzymała zapłatę.
Wtedy wpadła na pomysł, aby stworzyć szkołę pielęgniarską. Za otrzymane fundusz
w 1860 roku utworzyła I-wszą zawodową szkołę dla pielęgniarek. Szkoła była
prowadzona wg zasad i programu opracowanego przez Florencję.Dwa lata po jej
śmierci w 1912 r. został ustanowiony Medal Florencji Nightingale nadawany
zasłużonym w okresie wojny lub pokoju pielęgniarkom, sanitariuszkom lub
wolontariuszom.
Od tamtej
pory pielęgniarstwo rozwija się powstało wiele teorii na temat pielęgniarstwa.
TEORIA
PIELĘGNOWANIA
1.Teoria
pielęgnowania a model pielęgnowania :
a) model
–graficzne lub symboliczne przedstawienie treści teorii (np. czym jest
pielęgnowanie, pielęgnowanie z pkt. widzenia poszczególnych teorii)
b) teoria –
filozoficzne odniesienie, poparte badaniami (niektóre teorie); może być
stworzona przez 1 osobę lub grupę naukowców
Funkcja
teorii– po co ona jest?
-pomaga w
relacji personelu z pacjentem
-podpowiada
w praktyce, jakie rzeczy mogą być zrobione
2. Teoria
– zasadnicze elementy:
a) osoby
b)
środowisko
c) zdrowie
d)
pielęgnowanie
3.Teoria F.
Nightingale - model koncentryczny, środowiskowy (1860 r.)
a)
założenia:
· pielęgnowanie
pozostaje w ścisłym związku z tym co się dzieje w środowisku
fizycznym
otaczającym człowieka
· zdrowie
człowieka uzależnione jest od środowiska
·
pielęgnowanie odnosi się do zdrowia, a samo zdrowie jest ściśle powiązane
ze środowiskiem
· zadaniem
osoby pielęgnującej jest zadbanie o środowisko pacjenta
b)
kanony pielęgniarstwa
wentylacja i ogrzewanie
- – wskazanie na czystość powietrza
- - w pomieszczeniach zamkniętych
- –wietrzenie pomieszczeń, utrzymanie odpowiedniej wilgoci
- - na terenach otwartych (zanieczyszczenia)
- – wilgoć, dym, gazy, pyły
zdrowie
domu, mieszkania, szpitala
- ·dobre oświetlenie
- ·właściwe usuwanie nieczystości
- · korzystanie z czystej, nieskażonej wody
- · właściwe rozwiązania architektoniczne (szczególnie budynki szpitalne)
światło
- – potrzebne dla zdrowia fizycznego i psychicznego
hałas–
czynnik bardzo stresujący
- ·głośne rozmowy
- · muzyka
- · sposób poruszania się (hałas gdy ktoś idzie)
różnorodność
– świadome wprowadzanie w życiu chorego różnych zmian, np.
- · spacer, posadzenie przy oknie
- · małe elementy dekoracyjne (np. kwiatek)
- · czytanie chorym
- · zachęcenie do aktywności (pisanie, prace ręczne, samodzielne czytanie)
- · zachowanie diety zgodnie z tym, co zaleca lekarz
- · wprowadzanie urozmaiceń do diety
- · regularność podawanych posiłków
- ·nie przerywanie posiłku choremu
potrzeby
biologiczne
1. łóżko i
jego wyposażenie
· czystość
bielizny pościelowej i potrzeba jej zmiany
· prawidłowe
przesłanie łóżka
· dodatkowe
akcesoria (materac, poduszka, akcesoria przeciwodleżynowe)
2.czystość
pokoju i ścian
·
porządkowanie Sali chorych
·
odświeżanie ścian (malowanie)
·sposób
porządkowania
– bez
wzbierania kurzu
3. czystość
osobista
· forma
skóry
·
konieczność systematycznego mycia się
· częste
mycie rak przez osoby leczące i pielęgnujące
4. żywienie
5.podawanie
posiłków
obserwacja
- – zbieranie konkretnych, rzeczowych i precyzyjnych informacji co do potrzeb pacjentów i ich sytuacji
zarządzanie
- – obejmowanie uwagą pacjenta i tych elementów środowiska, które mają największy wpływ na samego pacjenta i na jego sytuacje zdrowotną
4.Model
Virgini Henderson (1955 r.)
a)
założenia:
·pielęgniarstwo
jest asystowanie człowiekowi
·
pielęgnowany może być człowiek zdrowy jak i chory
· w wyniku
pielęgnowania, chory lub zdrowy, może stać się niezależny od innych
osób
b)
14 unikatowych potrzeb, w których jest zaspokojone asystowanie
pielęgniarskie:
· normalne
oddychanie
· odpowiednie
odżywianie i dostarczanie płynów
· wydalanie
· poruszanie
się i zachowywanie właściwej postawy ciała (chodzenie, siedzenie, leżenie,
zmiana pozycji)
· sen i
odpoczynek
· dobieranie
odpowiedniej odzieży i bielizny
·
utrzymywanie prawidłowej ciepłoty ciała przez właściwe dobieranie odzieży
i wprowadzenie zmian w środowisku
·
utrzymywanie czystości i schludnego wyglądu oraz zabezpieczenie ciała przed
urazami
· unikanie
zagrożeń ze strony środowiska oraz unikanie ranienia innych
·
komunikowanie się z innymi oraz wyrażanie emocji, potrzeb, lęków, itd.
·
podejmowanie praktyk religijnych zgodnie z własnymi wierzeniami
·
podejmowanie pracy zapewniającej zyskiwanie poczucia osiągnięć
· zabawa lub
uczestnictwo w różnych formach rekreacji
· uczenie
się, odkrywanie i zaspokajanie ciekawości poznania nowego – niezbędne dla
zdrowia i normalnego rozwoju
c)
klasyczna definicja pielęgniarstwa, opublikowana w 1958 r. przez Międzynarodową
Radę Pielęgniarek
Unikatową
funkcją pielęgniarstwa jest towarzyszenie człowiekowi – choremu lub
zdrowemu – w wykonywaniu tych czynności związanych z utrzymaniem zdrowia,
jego odzyskaniem lub godną śmiercią, które mógłby wykonywać bez pomocy, gdyby
miał niezbędną siłę, wolę lub wiedzę. Robienie tego w taki sposób, aby możliwie
najszybciej mu pomóc w uzyskaniu samodzielności.
d)
czynniki wpływające na modyfikacje potrzeb
· wiek
człowieka (noworodek, małe dziecko, młody człowiek, osoba starsza, osoba umierająca)
·
temperament, stan emocjonalny, a także krótkotrwały nastrój (np. namolny,
ponad aktywny, spowolniały, euforyczny, lękowy, histeryczny, depresyjny)
· stan
socjalny i kulturowy (np. człowiek mający rodzinę, przyjaciół, dobrze
przystosowany do środowiska albo człowiek samotny, źle przystosowany)
·
właściwości fizyczne człowieka (np. masa ciała w normie, poniżej lub
powyżej normy, właściwości motoryczne: w normie, ich utrata)
· możliwości
intelektualne (w normie, powyżej lub poniżej normy)
· funkcjonowanie
receptorów (wzroku, słuchu, dotyku, równowagi – w normie lub utrata
któregoś z nich)
e)
stany patologiczne wpływające na modyfikacje pomocy pielęgniarki
· zaburzenia
gosp. wodno – elektrolitowej (w tym stany głodu, uporczywych wymiotów,
biegunek)
· ostry
niedobór tlenu
· wstrząs (
w tym zapaść, krwotok)
· zaburzenia
świadomości (śpiączka, delirium)
·
nienormalna temp. Ciała, wywołana narażenie na wpływ niskiej lub wysokiej temp.
otoczenia
· ostre
stany gorączkowe z różnych przyczyn
· miejscowe
uszkodzenie skóry, zranienia, infekcje
· stany
zakaźności
· stany
przed – i pooperacyjne
·
unieruchomienie spowodowane choroba lub leczeniem
· ból
ciągły, nieustępujący pod wpływem stosowanych środków
5.Model
Doroty Orem – koncepcyjny
a) model
koncepcyjny pielęgnowania Orem jest określany jako teoria samo opieki ,
czyli świadomej, wyliczonej aktywności ukierunkowanej na zaspokajanie
określonych potrzeb, które w sposób celowy regulują integralność,
funkcjonowanie i rozwój jednostki
·
Pośrednia–zdolność ludzka do angażowania w samo opiece i te indywidualne
zdolności uzależnione są od wieku, rozwoju, aktywności życiowej, kultury
społecznej i zdrowia; samoopieka spontaniczna (np. „jem owoce bo lubie, a nie,
że muszę je jeść”)
·Terapeutyczna
–aktywność podejmowana krótkim czasie, wymagająca zastosowania różnych metod;
samoopieka ukierunkowana, z celem (np. „ćwiczę bo chcę mieć większą sprawność”,
„szczepię się”)
c)założenia
· samoopieka
jest nabywana przez człowieka przez kontakty interpersonalne i
komunikowanie
· każda
osoba dorosła ma zarówno prawo jak i odpowiedzialność za sprawowanie opieki nad
sobą oraz innych, np. za dzieci, osoby niepełnosprawne
· dorosły
może czasem potrzebować wsparcia w realizacji samoopieki
d)
zachowanie równowagi pomiędzy indywidualnym zapotrzebowaniem na opiekę a
zdolnością jednostki do samoopieki (deficyt samoopieki) wymaga interwencji
pielęgniarki
·potrzeby
uniwersalne –wspólne dla wszystkich ludzi, konieczne dla utrzymania życia i
zdrowia oraz dobrego samopoczucia
·potrzeby
rozwojowe – początkowo utożsamiane z uniwersalnymi, a następnie wyodrębnione
jako nowa kategoria, ze względu na zmieniające się potrzeby zależne od okresu
rozwoju człowieka (w tym też nowe sytuacje życiowe – odejście bliskiego, trudne
sytuacje życiowe)
· potrzeby w
sytuacjach zaburzeń stanu zdrowia - np. w przypadku jego pogorszenia, w
chorobie czy też w niepełnosprawności
f) dobór
najskuteczniejszej metody pielęgnowania dla potrzeb pacjenta
1) działania
„za” i „dla” pacjenta - aktywizowanie
2)
kierowanie, doradzanie, udzielanie wskazówek – bycie przewodnikiem
3)
udzielanie wsparcia – wspieranie psychiczne i fizyczne
4)
stwarzanie środowiska sprzyjającego rozwojowi osoby wymagającej pomocy
5)uczenie
Wybór
odpowiedniej metody pracy z pacjentem jest ściśle związany z doborem systemu
pielęgnacyjnego, tj. określeniem podejścia w zależności od wymaganej przez
pacjenta pomocy.
g)3 systemy
pielęgnowania
· system
całkowicie kompensacyjny – zespół sprawuje opiekę i wykonuje wszystkie
czynności w jej imieniu, za pacjentkę
· system
częściowo kompensacyjny – częściowo personel, częściowo pacjent
· system
wspierająco – uczący – mobilizowanie pacjentki w dostarczaniu określonej
wiedzy, nie wyręczanie lecz przygotowanie do samodzielnego wykonywania samo
opieki
6.Model H.
Peplau –relacji międzyludzkich (1952 r.)
Metoda
najczęstsza u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi (psychiatria) niż u
pacjentów z zaburzeniami somatycznymi
Model został
oparty na teorii stresu; zawsze w relacji między pielęgniarką a pacjentem
wykorzystuje się pewną energię, która w sposób pozytywny ma wpływ na prawidłowy
rozwój tych relacji, a w sposób negatywny rodzi stres u pacjenta i prowadzi do
pewnego regresu w relacjach z terapeutą
Cele modelu:
·dążenie do
uzyskania samodzielności przez pacjenta
·umiejętna
ocena, analiza danej sytuacji
4 fazy
relacji zachodzących między pielęgniarką a pacjentem w całym procesie
pielęgnowania:
I faza
–orientacji
II faza
–identyfikacji
III faza
–eksploatacji
IV faza
–rozwiązania
Pielęgniarka
przyjmuje różne role, w różnych fazach:
·rola
obcokrajowca –przyjęcie pacjenta takim, jakim on jest
·rola informatora
–udzielanie odpowiedzi na stawiane przez pacjenta pytania
·rola
nauczyciela –dokładne zbieranie informacji o pacjencie i jego sytuacji →
budowanie całej relacji terapeutycznej
·rola
przywódcy –zachęcanie chorego do aktywnego uczestnictwa w procesie
pielęgnowania
·rola
zastępcy –pacjent postrzega pielęgniarkę jako zupełnie kogoś innego,
pielęgniarka pomaga mu w znalezieniu różnic między nią a ta osobą, za którą on
ją uważa
·rola
doradcy (konsultanta) –pielęgniarka pomaga pacjentowi w zrozumieniu sytuacji w
jakiej się znajduje, w zapamiętaniu co się z nim dzieje i ma pomóc w wyciąganiu
wniosków
Pielęgniarka
w procesie kształtowania pielęgnowania terapeutycznego zapewnia pacjentowi taką
pomoc, jaka jest mu potrzebna do dynamicznego rozwoju osobowość
7.Model
Callisty Roy-adaptacyjny
a)model może
być wykorzystany w opiece nad pacjentem przewlekle chorym
b)człowiek
jest systemem adaptacyjnym, pozostającym w interakcji ze środowiskiem, które
oddziałuje na jednostkę poprzez bodźce pod wpływem zadziałania bodźców,
człowiek uruchamia mechanizmy obronne przez system regulacyjny i poznawczy
–wynikiem uruchomienia tych mechanizmów są określone zachowania, które mogą być
adaptacyjne lub nieefektywne
ROLA
PIELĘGNIARKI
Pomaganie człowiekowi w osiągnięciu stanu adaptacji poprzez
oddziaływanie na określone bodźce lub pomoc w wytwarzaniu reakcji adaptacyjnej
Etapy
procesu pielęgnowania
- zbieranie danych(obiektywnych i subiektywnych) o zachowaniach będących wynikiem uruchomienia mechanizmów obronnych związanych z czterema zakresami adaptacjiØ szczególna uwaga na umiejętna obserwację, gromadzenia danych
- gromadzenie danych o działających bodźcach(zew. i wew.), które wywołały określone zachowania –rozpoznanie szczególnie efektywnych reakcji na bodźce i takie, które sprzyjały reakcji na bodźce oraz rozpoznanie czynników wpływających na te reakcje, np. kulturowe, rodzinne, związane z etapem rozwojowym, związane z procesami poznawczymi
- diagnoza pielęgniarka – wynik analizy zebranych danych, polegających na rozpoznaniu poziomu adaptacji jednostki ujmowanie diagnozy pielęgniarskiej : określenie rodzaju działających bodźców (np. ból w klatce piersiowej z braku niedotlenionego mięśnia)
- ustalenie celów procesu pielęgnowania –określenie pożądanych zachowań, które pozwolą człowiekowi na osiągnięcie możliwie pełnej adaptacji oraz określenia czasu ich osiągnięcia
- interwencje pielęgniarskie –odpowiednie oddziaływanie na bodźce, na ich potęgowanie lub eliminowanie, minimalizowanie ich działania, utrzymywaniu lub zmianie w zależności od ich rodzaju i wpływu jaki wywierają na człowieka
- realizacja planu powinna prowadzić do podniesienia zdolności jednostki do radzenia sobie z bodźcami niepożądanymi oraz osiągnięcia stanu adaptacji
- ocena końcowa–porównanie osiągniętych przez człowieka zachowań z założonym poziomem adaptacji i na dokonaniu ewentualnych modyfikacji wcześniejszych etapów w procesie pielęgnowania
8. Model
Nancy Roper
a) skoncentrowany
na aktywnościach życiowych, podejmowanych przez pacjenta oraz wspólne
rozpoznanie z pacjentem aktualnych i potencjalnych problemów
b) najważniejsze w tym modelu to zebranie informacji, następnie wspólnie z
pacjentem dokonanie weryfikacji informacji, ważne jest komunikowanie się z
pacjentem
c)
zastosowanie w opiece nad pacjentami psychicznie chorymi, w mniejszym zakresie
w schorzeniach somatycznych oraz w otwartej opiece zdrowotnej
d)
charakterystyczne elementy:
- aktywności
życiowe (podejmowane indywidualnie przez człowieka)
- utrzymanie
bezpiecznego środowiska (fizyczne i psychiczne)
-
komunikowanie się (werbalne i pozawerbalne)
- oddychanie
- jedzenie i
picie
- wydalanie
- utrzymywanie
czystości osobistej i ubrania
-
kontrolowanie temp. ciała
- poruszanie
się
- praca i
rozrywka (czynniki rozwoju człowieka)
- wyrażanie
seksualności (zależne od wieku, silne związane z osobowością)
- sen
- umieranie
(jako proces)
- długość
życia (podążanie do śmierci)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz