Opiekunka
dziecięca pełni funkcje wychowawczo-opiekuńcze, wykonuje zabiegi
higieniczno-pielęgnacyjne, dba o prawidłowy rozwój i
bezpieczeństwo dziecka. Posiada wiadomości z zakresu rozwoju
psychicznego i fizycznego dziecka, technik i metod oddziaływania
wychowawczego, a także umiejętności pielęgnowania i wychowywania
dziecka, kierowania zabawą oraz prowadzenia zajęć muzycznych,
plastycznych i technicznych. Opiekunka może uczestniczyć w
rehabilitacji dzieci z różnego rodzaju upośledzeniami. Opiekunkę
dziecięcą cechuje rzetelność, sumienność, odpowiedzialność,
cierpliwość. Wskazane są uzdolnienia artystyczne (muzyczne,
plastyczne). Jeśli opiekunka dziecięca pracuje z grupą dzieci,
wówczas wymagana jest zdolność pracy w szybkim tempie oraz
podzielności uwagi. Opiekunka musi być sprawna fizycznie, gdyż
pracując z dziećmi, najczęściej musi stać lub chodzić. Ponadto
swym wyglądem musi wzbudzać u dzieci pozytywne reakcje. Opiekunka
jest przygotowywana do pracy w placówkach opiekuńczo--wychowawczych
(żłobki, domy małego dziecka, pogotowia opiekuńcze, oddziały
szpitalne, sanatoria, hospicja, zakłady opiekuńcze, przedszkola).
Może także znaleźć zatrudnienie w dużych placówkach handlowych,
które oferują rodzicom opiekę nad dziećmi podczas dokonywania
zakupów, a także w dużych hotelach i pensjonatach oraz domach
wczasowych. Możliwa jest również praca w środowisku domowym jako
pomoc rodzicom, którzy z różnych powodów muszą pozostawić swoje
dzieci pod profesjonalną opieką. Opiekunka pracuje w budynku i na
wolnym powietrzu. Godziny pracy zależą od miejsca zatrudnienia. W
placówkach, gdzie dzieci pozostają tylko przez określony czas w
ciągu dnia, również opiekunka ma stałe godziny pracy. Jeżeli
natomiast dzieci przebywają w placówce przez całą dobę, np. w
szpitalu czy domu dziecka, opiekunka pracuje w systemie zmianowym,
również w dni wolne od pracy. W przypadku zatrudnienia opiekunki
przez rodzinę czas pracy jest zazwyczaj dostosowany do godzin, w
których rodzice przebywają poza domem.
ZAWÓD OPIEKUNA - zadaniem opiekuna jest wychodzenie naprzeciw potrzebom społecznym oraz kształtującemu się rynkowi pracy, jeśli chodzi o opiekę nad dzieckiem (do 4 roku życia przede wszystkim). Opiekun powinien posiadać szeroki zakres wiedzy z nauk takich jak anatomia i fizjologia dziecka, psychologia, socjologia i pedagogika. Odpowiednia praca z dzieckiem poprzez kształtowanie jego sfery fizycznej jak również zdolności plastycznych czy muzycznych, daje wynik w postaci właściwego rozwoju psychicznego.
Opiekun pracuje z dziećmi w odpowiednich ośrodkach, placówkach opieki, lub też w jego domu rodzinnym, jako samodzielny opiekun. Osoba taka organizuje odpowiednie warunki dla rozwoju osobowości oraz cały czas modyfikuje sposoby zaspakajania potrzeb swoich podopiecznych indywidualizując proces wychowania ze względu na możliwości rozwojowe dziecka. Opiekun dba o zdrowie oraz codzienną higienę dziecka, uczestniczy również w różnego rodzaju rehabilitacjach.
DO GŁÓWNYCH CECH DOBREGO OPIEKUNA NALEŻĄ:
- cierpliwość
- niesienie pomocy słabszym
- postawa opiekuńcza
- postawa otwarta na potrzeby dzieci
- wrażliwość
- wyrozumiałość
- zdolność do nawiązywania kontaktów oraz dzielenia się emocjami
- życzliwy
stosunek do dzieci
- spostrzeżeniowo - empatyczne nastawienie
- altruizm
- wiedza oraz zaspokajanie ludzkich potrzeb
- motywacje
działaniowe
- akceptacja dziecka takim, jakie jest
- szacunek
- życzliwość
- gotowość niesienia pomocy
- stawianie
rozumnych wymagań
Osoba na stanowisku wychowawcy jest zobowiązana do nieustannego podnoszenia własnych kwalifikacji w drodze samokształcenia, uczestnictwa w różnego rodzaju kursach specjalistycznych, studiach podyplomowych czy też konsultacji z doradcą metodycznym. Wychowawcy, którzy są lubiani przez swoich podopiecznych, najczęściej przejawiają następujące cechy:
- czułość
- dyskrecja
- empatia
- opiekuńczość
- serdeczność
- sprawiedliwość
- sympatia
- tolerancja
- troska
- wyrozumiałość
- zrozumienie
- życzliwość
- funkcja autoedukacyjna
- funkcja edukacyjna
- funkcja ekspresyjna
- funkcja manipulacyjna
- funkcja poznawcza
- funkcja samoregulacyjna
- funkcja
terapeutyczna
- odtwórczy (reprodukcyjny) - dzieci starają się odtwarzać pewne zaobserwowane w rzeczywistości sytuacje
- wytwórczy
(twórczy) - bazą są tutaj rzeczywiste sytuacje, które są
przekształcane przez dzieci w różny sposób
ZADANIA ZAWODOWE
- Kształtowanie u dzieci pozytywnych cech osobowościowych, uczestniczenie w wychowaniu moralnym i społecznym
- Doskonalenie sprawności motorycznej i manualnej dziecka
- Kształtowanie u dzieci właściwych przyzwyczajeń i nawyków, wdrażanie ich do obowiązkowości i systematyczności
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka, zaspokajanie jego potrzeb fizycznych i psychospołecznych
- Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem muzyki, plastyki, utworów literackich
- Różnicowanie metod wychowawczych i opiekuńczych w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, z zaburzeniami rozwoju i problemami wychowawczymi
- Czuwanie nad żywieniem dziecka zgodnym z zaleceniami rodziców, opiekunów, lekarza lub pielęgniarki
- Pielęgnowanie dziecka zdrowego
- Współpraca z zespołem terapeutycznym przy pielęgnacji dziecka chorego
- Udzielanie dziecku pomocy przedmedycznej
- Realizowanie programu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego
- Sprawowanie opieki nad dziećmi częściowo lub całkowicie pozbawionymi opieki rodzicielskiej, rozpoznawanie symptomów dziecka skrzywdzonego
- Planowanie pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej w zależności od wieku dziecka i stanu zdrowia
- Organizowanie własnego miejsca pracy i środków pracy dydaktyczno--opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem
- Współpraca z rodzicami lub opiekunami dziecka oraz z zespołem wychowawczo-pielęgnacyjnym
- Współpraca z pracownikami placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz właściwymi instytucjami i organizacjami (sąd rodzinny, kurator, opieka społeczna itp.)
- Obserwowanie i kontrolowanie prawidłowego rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka
- Samoocena jakości pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej
- Przestrzeganie
zasad oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii,
ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz