wtorek, 6 sierpnia 2013

DZIENNY HARMONOGRAM DNIA W ŻŁOBKU

6.30-8.10 Przyjmowanie dzieci do żłobka:
- zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci
- indywidualne zajęcia edukacyjne
- zabawy manipulacyjne
- zabawy konstrukcyjne
- zabawy dźwiękonaśladowcze
8.10-8.20 Czynności higieniczne przygotowujące do śniadania
8.20-9.00 Śniadanie
9.00-10.00 Zabawy edukacyjne i ogólnorozwojowe
- zajęcia muzyczno-ruchowe-„Gimnastyka całego smyka
- zabawy z elementami muzykoterapii
- zajęcia rozwojowe: nauka chodzenia, raczkowania, siedzenia
- zajęcia edukacyjne:„Poranki-angielskie pogadanki”
Gimnastyka buzi i języka”
Fantazjowanie przez malowanie”
- zabawy w kącikach zainteresowań
- nauka samodzielności: „Trening nocnikowy”
10.00-10.15 II Śniadanie
10.15-11.20 Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
11.20-11.30 Czynności higieniczne przygotowujące do obiadu
11.30-12.00 Obiad-Zupka
12.00-14.00 Leżakowanie czyli „Odpoczywanie przez czytanie”
14.00-14.30 Obiad- II danie
14.30-15.00 Rozwijanie mowy i myślenia
- śpiewanie piosenek
- nauka rymowanek i wyliczanek
- zabawy paluszkowe
15.20-15.30 Czynności higieniczne przygotowujące do podwieczorku
15.30-16.00 Podwieczorek
16.00-16.30 Zabawy relaksacyjne:
- słuchanie bajek,
- zabawy przy muzyce
16.30-17.30 Zabawy swobodne:
- zabawy ruchowe
- zabawy w kącikach zainteresowań
  • układanki
  • rysowanki,
  • zabawy konstrukcyjne.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
3 - latki
6:30 – 8:00 Schodzenie się dzieci
  • zabawy integracyjne, w kącikach zgodne z wyborem dzieci
  • działania nauczycielki o charakterze wyrównawczym, stymulującym i obserwacyjnym,
  • gry planszowe, układanki.
8:00– 8:20




20 minut
Zabawy dowolne
  • zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań,
  • zabawy wybrane przez dzieci,
  • zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, rozwijające,
  • gry i zabawy organizowane oraz inspirowane przez dzieci.
8.20- 8.30


10 minut
Ćwiczenia poranne
  • ćwiczenia poranne w formie zabawowej lub zadaniowej,
  • zdyscyplinowanie grupy,
  • wspomaganie rozwoju dzieci w sferze ruchowej,
8:30 – 8:50






20 minut
I śniadanie
  • wpajanie zasad dobrego wychowania; BHP,
  • wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych,
  • kulturalne spożywanie posiłków (zwracanie uwagę na przyciszony ton rozmów, by w ten sposób wyciszyć dzieci i pozwolić odkrywać im możliwość komunikowania się bez „krzyku”),
8:50– 9:30






40 minut
Zabawy dowolne
  • zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań,
  • zabawy wybrane przez dzieci,
  • gry i zabawy organizowane oraz inspirowane przez dzieci,
  • zabawy oparte na inicjatywie i samodzielności dziecka takie jak: zabawy spontaniczne, zabawy spontaniczne z udziałem nauczycielki, zabawy wg określonych reguł dobrowolnie podejmowane przez dzieci; zabawy wyznaczone przez różne kierunki aktywności dziecka: zabawy tematyczne,
  • zabawy konstrukcyjne,
  • zabawy twórcze.
9:30 – 9:35


5 minut
Czynności samoobsługowe przewidziane przez nauczyciela
  • czynności organizacyjne, opiekuńcze,
  • przygotowanie materiałów do zajęć, przygotowanie dzieci do zajęć.
9:35 – 10:00




25 minut
Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczyciela


Zabawy ruchowe, zabawy porządkowo organizacyjne
  • Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne wynikające z miesięcznego planu pracy wychowawczo– dydaktycznej zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć,z uwzględnieniem obszarów edukacyjnych wskazanych w zatwierdzonym do realizacji programem wychowania przedszkolnego,
  • zajęcia organizowane, inspirowane i prowadzone przez nauczyciela, wyzwalające aktywność dzieci w różnych sferach rozwojowych; BHP.
10:00 – 10:15


15 minut
II śniadanie
  • wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych,
10.15- 11.15


60 minut
Pobyt na świeżym powietrzu
  • wycieczki, spacery, przebywanie w ogrodzie przedszkolnym, gry, zabawy ruchowe, sportowe, zabawy samodzielne inicjowane przez dzieci, podejmowanie zabaw badawczych; BHP.
11:15 – 11:30


11:30 – 12:00


45 minut
Przygotowanie do obiadu

Obiad – I część
  • czynności organizacyjne, samoobsługowe, zabiegi higieniczne, pełnienie dyżurów,
  • wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych,
12:00 – 13:00 12:30 – 13:00


60 minut
Odpoczynek po obiedzie
  • zapewnienie dzieciom różnych form odpoczynku.
13:00 – 13:30
13:30 – 13:50


50 minut
Odpoczynek po obiedzie
czynności samoobsługowe
przygotowanie do II części obiadu
  • zapewnienie dzieciom różnych form wypoczynku, wyciszenia,
  • kształtowanie nawyków higienicznych,
  • kulturalne spożywanie posiłków
13:50 – 14:30


40 minut
II część obiadu
  • wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych,
14.30- 15.30




60 minut










Zabawy dowolne,
rozchodzenie się dzieci
  • zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań,
  • zabawy wybrane przez dzieci,
  • gry i zabawy organizowane oraz inspirowane przez dzieci,
  • zabawy oparte na inicjatywie i samodzielności dziecka takie jak: zabawy spontaniczne, zabawy spontaniczne z udziałem nauczycielki, zabawy wg określonych reguł dobrowolnie podejmowane przez dzieci; zabawy wyznaczone przez różne kierunki aktywności dziecka: zabawy tematyczne,
  • zabawy konstrukcyjne,
  • zabawy twórcze.
15.30 – 16:30
60 minut
Zabawy swobodne,
czynności porządkowe
rozchodzenie się dzieci
  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • zabawy integracyjne, w kącikach zgodne z wyborem dzieci,
  • działania nauczycielki o charakterze stymulującym i obserwacyjnym,
  • gry planszowe, układanki.